• De Amsterdamse fabrikant van luxe e-bikes VanMoof ziet een sterke toename van de online verkoop van e-bikes.
  • VanMoof heeft de prijzen verlaagd.
  • Door het coronavirus denken meer mensen na over hun dagelijkse vervoer.
  • De beperking van het openbaar vervoer en overheidsadviezen aan mensen om minstens 1,5 meter afstand te houden, spelen de e-bike in de kaart.

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof heeft zijn online verkopen sterk zien stijgen, parallel aan de uitbraak van het coronavirus in Europa en de Verenigde Staten.

Sinds begin februari zijn de online verkopen met bijna 50 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, meldt de maker van e-bikes in een persbericht.

Door een prijsverlaging vlogen op 18 maart 200 elektrische fietsen in 24 uur de deur uit. “Nu mensen gedwongen worden om na te denken over hun dagelijks vervoer, zien we dat velen zich wenden tot e-bikes”, aldus medeoprichter Taco Carlier in het persbericht.

Populariteit e-bike groeit

Wereldwijd wordt het openbaar vervoer sterk beperkt en raden overheidsinstanties mensen aan om minimaal 1,5 meter afstand van elkaar te houden. De e-bike wordt volgens VanMoof gezien als een steeds betrouwbaardere en gezondere mobiliteitsoptie.

Het aantal bezoekers op de website van VanMoof steeg van februari tot maart significant met 80 procent. In de acht winkels die VanMoof wereldwijd telt, noteerde het bedrijf op 14 en 15 maart de hoogste bezoekersaantallen van het jaar.

Sinds 17 en 18 maart verlopen de verkopen louter online omdat VanMoof zijn brandstores heeft gesloten vanwege het coronavirus.

VanMoof heeft grote ambities

Business Insider sprak in 2018 met CEO en mede-oprichter Taco Carlier van VanMoof. "We willen nu doorgroeien naar een miljard fietsen”, zei Carlier. “De belangrijkste groeimarkten zijn voor ons Duitsland, Amerika en Japan.  We zitten nog niet eens op een honderdduizendste van ons doel. Maar over acht tot tien jaar moeten we dat wel halen.”

Lees meer over e-bikes: