Op dinsdag naar een winkelopening in Parijs en woensdag naar die in San Francisco.

Intussen opent je broer en een winkel in Tokio en gaan je collega’s naar Londen voor de opening aldaar.

Het gaat goed met Taco Carlier en zijn hippe Amsterdamse fietsenmerk VanMoof. Deze week komende de nieuwste modellen op de markt: de e-bike Electrified S2 en X2. In de voorverkoop zijn 6.000 exemplaren verkocht.

Al een paar jaar op rij laat het merk een verdubbeling van de omzetcijfers zien. En nu wacht het buitenland.

Taco Carlier: “Oudere wereldsteden zijn zeer geschikt voor de fiets. Tot nu toe vond in steden als San Francisco amper woon-werkverkeer op de fiets plaats, omdat het er te heuvelachtig en te warm is. Maar met de elektrische fiets gaat het wel. Die gaat dat soort steden compleet veranderen.”

Vlak voor zijn wereldtournee belt Business Insider Nederland nog even met de ondernemer.

Waar sta je op dit moment?

Lees ook op Business Insider

“We staan aan de vooravond van twee grote veranderingen. Ten eerste openen we nieuwe winkels in Tokio, Parijs, Londen en San Francisco. En daarnaast lanceren we volgende week ook onze S2. Die konden klanten al sinds juli bestellen. We zijn dus heel benieuwd naar de reacties, als mensen proefritten gaan maken. Volgende week is dus écht een grote week.”

“Negen jaar geleden zijn we begonnen met VanMoof. De eerste jaren stonden in dienst van het ontwikkelen van de fiets. Totdat we in 2016 met de nieuwe elektrische fiets kwamen. Toen zijn we als bedrijf heel hard gaan groeien en sindsdien verdubbelt onze omzet ieder jaar. Drie, vier jaar geleden hadden we nog een mannetje of vijftien in dienst, inmiddels zijn er dat zo’n 140. Ik denk dat we aan de vooravond staan van nóg hardere groei.”

Vertel…

“De wereld is de elektrische fiets aan het ontdekken. In Nederland is die al doorgebroken, maar in het buitenland nog niet. Denk aan steden als San Francisco, Parijs en Londen, ik geloof dat de elektrische fiets het woon-werkverkeer volledig gaat veranderen. In die steden wordt fietsen nog als leisure gezien. Om op zondagochtend een rondje door het park te rijden. Met de elektrische fiets gaat dat compleet veranderen.”

80 procent van jullie business bestaat uit elektrisch, vorig jaar was dit nog 40 procent. Waar komt die enorme omslag vandaan?

“Acht, negen jaar geleden hebben wij de manier waarop de fiets ontworpen en ontwikkeld wordt, opnieuw uitgedacht. Het komt erop neer dat de meeste fietsfabrikanten hun onderdelen inkopen en zo een fiets samenstellen. Wij hebben onderdeel voor onderdeel alles van de grond af ontwikkeld. Denk aan de kettingkast, het stuur, het frame, maar ook het geïntegreerde slot, de batterijen. Dit zodat het product een eenheid wordt en niet een collectie losse onderdelen. Dat is het grote verschil met anderen.”

“Als het goed is ziet hij eruit als een geïntegreerd product en dat zie je ook terug in de functionaliteiten. Stel bijvoorbeeld dat je fiets wordt gestolen. Op dat moment gaat er een alarm af op de fiets. Is hij eenmaal gestolen dan stopt het alarm, om energie te besparen, maar hij gaat wel in lockdown. Vanaf dat moment blokkeert het achterwiel zodat niemand erop kan fietsen. Ondertussen stuurt de fiets zijn positie door en gaat ons team van bike hunters vervolgens op zoek naar de VanMoof.”

Hoe moet ik dat voor mij zien?

“Wereldwijd hebben we een team van 17 bike hunters. Het maakt niet uit of je in de VS of Japan woont, wij gaan achter je fiets aan. Zo was er een onlangs een fiets in Parijs gestolen, die hebben we vervolgens in Marokko opgehaald. En een fiets uit Berlijn vonden we in Oekraïne terug.”

Heb je dan niet een monster gemaakt? Een product dat én niet kapot gaat én niet te stelen is, lijkt me op de lange termijn geen handig businessmodel…

“Ja, dat zal de tijd uit moeten wijzen. De markt is er op dit moment goed genoeg voor. Je moet radicaal anders zijn dan je concurrentie om hard te groeien. Op dit moment kunnen we dankzij deze strategie hard groeien. En de wereldwijde markt is zo groot. Ook als ze lang meegaan, kunnen wij nog flink groeien.”

Waarom deze keuze?

“Wij willen de barrières weghalen die mensen tegenkomen als ze willen gaan fietsen. Denk aan onderhoud met ons abonnement, een elektrische motor waardoor je niet bezweet op je werk aankomt en ook diefstal lossen we voor je op.”

Hoe zit het met concurrentie?

“Die is er zeker, maar verschilt heel erg per markt. In Nederland hebben we vooral de traditionele fietsenmakers als concurrent. In landen als Duitsland en de VS komen we juist andere merken tegen die op wereldwijde schaal werken. Wij geloven heel erg in onze wereldwijde aanpak. Door meer schaalgrootte te creëren, kunnen we kwalitatief betere fietsen tegen een betere prijs bieden.”

Wat is het grootste gevaar voor jullie organisatie?

“Als de grote Japanse of Koreaanse techgiganten in ons vaarwater komen. Dus als een Samsung, Pioneer of LG met een vergelijkbaar product komt. Met hun verstand van massaproductie kunnen ze in een klap een gigantische concurrent ontwikkelen.”

En Uber?

“Twee, drie weken geleden lieten Uber en Lyft weten massaal in te zetten op de elektrische fiets, maar dat zie ik niet als een bedreiging. Je kunt dan bijvoorbeeld in de Uber-app ook aan bike sharing doen. Dit soort initiatieven komt en gaat. Het is goed voor ons. Uiteindelijk leren nog meer mensen de elektrische fiets kennen.”

En een samenwerking met een Chinese bike sharing-gigant als Mobike of inderdaad Uber?

“Ik sluit het niet uit. Onze doelstelling is om een miljard mensen op de fiets te krijgen buiten Nederland. Dat mensen de fiets gebruiken in Parijs, Londen en Tokio zoals wij dat in Nederland doen. Als we dat kunnen bereiken met Lyft en Uber, dan sluit ik dat niet uit. Maar we gaan natuurlijk ook niet zomaar met ze samenwerken.”

De nieuwe Electrified kost 3.398 euro. Jullie wilden nooit dat de fiets te boek zou staan als een designfiets. Is dat nog steeds zo?

“Het ligt eraan hoe je design definieert. Design wordt in Nederland vaak gezien als ‘mooi’. Wij ontwerpen een fiets niet om hem mooier te maken, maar functioneler. Dat bedoelen we met ‘geen designfiets’, maar het is wel echt design-engineering. Functionaliteit is het allerbelangrijkste.”

Waarin verschilt dit model van zijn voorganger?

“Heel veel details. Het frame zit beter in elkaar, het stuur is veel lichter, de fiets bestaat uit minder onderdelen. We hebben een alarm toegevoegd, in het achterwiel zit een geïntegreerd slot dat je niet ziet. We hebben een display dat je door het aluminium heen ziet, de batterij is 25 procent krachtiger en we hebben de mogelijkheid tot snelladen toegevoegd. En verder is de verlichting feller, de motor intelligent en voorzien van nog meer sensoren en de boostbutton is krachtiger. Dat is een knop die je kunt indrukken bij een stoplicht of in een onveilige situatie, zodat je meer kracht hebt.”

De Ludicrous Mode van Tesla, dus?

“Ja, haha. Alleen zó krachtig is-ie nu ook weer niet.”

Je zei altijd dat VanMoof pas succesvol is als het een wereldwijd merk is. Waar droom je nu van?

“Lastig om te zeggen… Ik zit nu nog in een soort roes dat het gelukt is om een winkel in San Francisco en Parijs te openen. In San Francisco hadden we een grote uitdaging met de wetgeving, vakbonden en een ingewikkelde huurmarkt. Maandag mag ik erheen. En daarna wordt het tijd om over nieuwe doelen na te denken.”

Hoe staat het verder met jullie ambitie?

“In Amsterdam bestaat het woon-werkverkeer voor 55 procent uit fietsverkeer. Ik denk dat het daarom zo’n mooie stad is. Het is goed als we iets daarvan naar New York en andere steden met verkeersproblemen kunnen brengen. We willen nu doorgroeien naar een miljard fietsen.”

“De belangrijkste groeimarkten zijn voor ons Duitsland, Amerika en Japan. Er rijden wereldwijd 70.000 VanMoofs rond, 80 procent van de fietsen gaat naar het buitenland. We zitten nog niet eens op een honderdduizendste van ons doel. Maar over acht tot tien jaar moeten we dat wel halen.”

LEES OOK: Deze 3 jonge ondernemers bouwden binnen één jaar succesvolle bedrijven met grachtenpanden in Amsterdam en Utrecht

dames-2 Charlotte van ‘t Wout, Sapir Sphigel en Emilie Sobels.

Geïnteresseerd in tech? Emerce eDay is dé dag in het jaar waar ondernemers, futuristen en leiders samenkomen om te kijken naar de next big thing in e-business, marketing and media. Wil jij erbij zijn? Business Insider Nederland geeft je hier 100 euro korting op late bird-tickets.