Elektrische fietsen zijn zeer populair. Ze zijn ook reuze handig als je wat verder van kantoor woont en toch graag de fiets gebruikt voor woon-werkverkeer.

Maar eerlijk is eerlijk, de meeste e-bikes zien er niet bepaald spectaculair uit. Ontwerpers kiezen vaak voor een degelijke fiets met een lage instap en een batterij aan het frame of op de bagagedrager.

Maar er zijn ook frisse merken die zich willen onderscheiden. Die laten zich inspireren door klassieke motoren of retro brommers. Een enkele ontwerper gaat helemaal los en komt bijvoorbeeld met een e-bike met een loopband als aandrijfmiddel.

Bekijk hieronder zes e-bikes waarmee je je zeker onderscheidt van de massa.


1. De Phatfour: met een knipoog naar Nederlandse Simplex-motoren

Phatfour Red

Doet deze e-bike een beetje denken aan een oude motorfiets? Klopt helemaal. De Amsterdamse ondernemers Pieter van Beusekom, Mels van Hoolwerff en Daan Valk lieten zich inspireren door Nederlandse Simplex-motoren die vanaf 1906 werden gemaakt.

De Phatfour is een Nederlandse e-bike met een verwijzing naar de Simplex-modellen. Een fiets met brede banden en volgens de ondernemers een “rauw en robuust Nederlands design”. De fietsen worden helemaal in Nederland gemaakt. Ze zijn bedoeld voor mensen tussen de 1,70 meter en de 2 meter.

Lees ook op Business Insider

De prijzen van de Phatfour beginnen bij 2.290 euro. De actieradius met een accu van 470 Wh ligt op 35 kilometer als je ‘full power’ rijdt en op 55 kilometer in de ‘economy mode’. Voor ruim 205 euro extra krijg je een accu van 630 Wh, waarmee je respectievelijk 50 en 75 kilometer ver komt in beide modi.


2. De Doppio Bike: een elektrische tweezitter

Doppio E-Bike CLASSICO PREMIUM_F

De Doppio Bike is een e-bike voor twee personen, ontwikkeld door de Amsterdamse mountainbiker Peter Eiselin. De e-bike heeft een groot bromfietsachtig zadel voor twee personen, een ‘budddy seat’. De Doppio speelt met zijn dikke banden en stevige frame in op het retrogevoel.

De prijzen van de Doppio beginnen bij 2.499 euro. De actieradius van de uitneembare batterij van 840 Wh is 70 kilometer.


3. Vintage-Cruiser: voor op de weg, op het strand of door het bos

De Vintage-Cruiser van Ecruiser

De Vintage-Cruiser doet denken aan een motor. Vanwege de zeer dikke banden zou je hem een ‘fatbike’ kunnen noemen. Je kan met deze fiets ook rijden over bospaden of op het strand. Het lijkt alsof de e-bike een brandstoftank heeft, maar dat is de verdikte buis. De accu zit in een kastje in het frame.

De Vintage-Cruiser  heeft een robuuste constructie en een draagkracht van 320 kilo. De minimale lichaamslengte voor berijders is 1,71 meter. De onderdelen komen uit China; de fiets wordt in Nederland geassembleerd en afgewerkt.

De prijs van een Vintage-Cruiser begint bij 1.999 euro. De actieradius komt op 50 kilometer met de standaard accu.


4. Italiaanse e-bike geënt op ranke motorfietsen, de Italjet

Italjet

Helemaal retro is de Italjet. Deze e-bike verwijst naar motoren uit de jaren 50. Ronald Jacobs is sinds het voorjaar van 2019 de officiële distributeur in Nederland. “We zitten in een niche binnen een niche, een duurzaam product met een prachtig design met een link naar de rijke historie van Italjet.”

De prijzen van de Italjet beginnen bij 4.300 euro. De actieradius ligt op ongeveer 50 kilometer, meldt Italjet op de site. Het rekent dan met een gebruiker van 70 kilo, een vlakke route, geen wind, een temperatuur van 25 graden Celsius, goed opgepompte banden, een volle accu en de trapondersteuning op stand 4.


5. Strak design van de Cowboy

e-bike

Het Nederlandse VanMoof is al bekend om de strakke fietsen en e-bikes met in het frame ingebouwde koplampen en antidiefstalsnufjes. De Belgische startup Cowboy opereert in hetzelfde segment. De Cowboy won de Reddot Award 2019, een designprijs.

De makers prijzen de Cowboy aan als “de elektrische fiets voor stadsrijders”. De fiets heeft automatische versnellingen en accelereert snel. De maximumsnelheid op de weg is 25 kilometer per uur. De fiets heeft een digitale sleutel en een ‘find my bike’-functie met GPS-tracking.

De Cowboy heeft nog meer snufjes. Rem je af, dan gaat het achterlicht feller branden. De fiets heeft een rubberen ketting en een tandriem van glasvezel.

De prijzen van de Cowboy beginnen bij 1.990 euro. De actieradius met een volle accu bedraagt volgens het Belgische bedrijf 70 kilometer.


6. Misschien wel de opmerkelijkste e-bike, de Lopifit

Lopifit E-bike

Hij wordt verkocht als e-bike, maar eigenlijk is de Lopifit is een soort grote step met een loopband. De Lopifit is een Nederlandse uitvinding van Bruin Bergmeester. Hij had een kantoorbaan, wilde meer bewegen en houdt meer van lopen dan fietsen. Hij bedacht een fiets met een loopband.

Op de Lopifit loop je en daarmee drijf je het achterwiel aan. Doordat je elektrisch ondersteund wordt, kun je vijf keer sneller lopen dan wanneer je gewoon wandelt. Dus loop je vijf kilometer per uur, dan haal je de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Het grote voordeel volgens de makers: “Je hebt nooit meer zadelpijn.”

De prijzen van de Lopifit beginnen bij 2.600 euro. De actieradius van de sterke accu (960 Wh) samen met motor (250 W) maakt het mogelijk om een afstand af te leggen van 50 tot 70 kilometer. Het hangt wel af van het weer, het gewicht van de berijder en het terrein.


Lees meer over e-bikes: