Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof is in de financiële problemen geraakt en heeft dinsdagavond uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Dat bevestigt een woordvoerder van de rechtbank tegenover NRC.

Woensdagmiddag heeft VanMoof winkels in twintig steden moet sluiten, naar eigen zeggen voor de veiligheid van medewerkers. Hierdoor kwamen klanten in Nederland, die hoopten hun nieuwe of gerepareerde fietsen op te kunnen halen, voor een dichte deur te staan.

Onlangs werd bekend dat VanMoof de verkoop van nieuwe fietsen staakt. In een bericht op hun website staat dat het om een tijdelijke pauze gaat “om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen”. Maar de Amerikaanse nieuwssite TechCrunch schreef eerder deze week dat VanMoof dringend op zoek is naar nieuwe financiering om niet om te vallen.

Het Financieele Dagblad meldde woensdag dat crowdfundplatform Oneplanetcrowd juridische stappen onderneemt, omdat de fietsfabrikant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.

De financiële problemen komen volgens het NRC onder andere door de strategie van het bedrijf. VanMoof zou de afgelopen jaren ingezet hebben op snelle groei, maar daar zaten hogere kosten aan verbonden dan verwacht. Het bedrijf heeft daarom een kapitaalinjectie nodig om de groei te kunnen voortzetten, maar door de opgelopen rente is het op dit moment erg lastig om geld op te halen.

Uitstel van betaling is vaak een voorbode van een faillissement, maar niet altijd. Speciale, door de rechter aangestelde bewindvoerders gaan proberen met het management van het bedrijf nog een oplossing te vinden om VanMoof overeind te houden.

"We werken er hard aan om onze diensten voort te zetten en zullen zo snel mogelijk afzonderlijk contact opnemen met alle klanten met betrekking tot lopende leveringen of reparaties", laat de onderneming weten in een verklaring.

Al jaren in het rood

VanMoof bestaat sinds 2009. De broers Taco en Ties Carlier richtten het bedrijf op om "de perfecte stadsfiets" te maken, die opvalt om zijn minimalistische ontwerp. Enkele jaren later stapten ze volledig in elektrische fietsen. Daarbij profileerde het Amsterdamse merk zich als fietsenmaker die het hele ontwerp- en productieproces van de grond af aan opnieuw heeft opgebouwd.

De e-bikes zitten vol eigen onderdelen van VanMoof, wat ook een financiële achilleshiel bleek. Er zijn gigantische investeringen voor nodig. In zijn jaarverslag van 2021 repte VanMoof bovendien over hoger dan verwachte kosten voor reparaties die onder de garantieregeling vallen. Wie op sociale media zoekt op de merknaam, komt al gauw uit bij klachten over lange wachttijden voor reparaties van haperende fietsen.

Door de forse uitgaven bleef VanMoof tientallen miljoenen euro's verlies lijden. Alleen in 2021 eindigde het bedrijf al 77,8 miljoen in de min, op een omzet van 65,6 miljoen euro. De totale schulden overtreffen steevast het totaal aan bezittingen. Vorig jaar was het verlies naar verwachting van dezelfde omvang.

Die gaten wist het bedrijf telkens te vullen met nieuwe investeringen, maar ook miljoenenleningen van leveranciers. Begin dit jaar, toen het voorlopige jaarverslag over 2021 werd gepubliceerd, waarschuwde het bestuur dat het allerminst zeker was dat er genoeg nieuwe kapitaalinjecties zouden komen die het bedrijf overeind zouden houden.

LEES OOK: E-bikemaker VanMoof bijna over de kop - bedrijf kan overleven dankzij kapitaalinjectie van investeerders