De maker van elektrische designfietsen VanMoof heeft in september 40 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.

Afgelopen jaar koos de startup er nog voor om via crowdfunding geld op te halen bij klanten.

Mede-oprichter van het bedrijf Taco Carlier ziet de nieuwe financiering als een stap naar de volwassenheid van zijn bedrijf, vertelt hij tegen Business Insider.

VanMoof wil met het extra budget het aantal klanten verdubbelen, e-bikes slimmer maken en een digitale controlebeurt aanbieden.

De broers Taco en Ties Carlier, die de Amsterdamse maker van elektrische designfietsen VanMoof oprichtten, bereidden zich al tien jaar voor op de definitieve doorbraak van de elektrische fiets. Toch hadden ze niet verwacht dat hun bedrijf uitgerekend midden in de coronapandemie tijdens een zware economische crisis in snel tempo volwassen zou moeten worden.

VanMoof heeft in september 40 miljoen dollar (bijna 34 miljoen euro), gescoord bij investeerders Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital, zo maakte het bedrijf woensdag bekend. Dat is bijna drie keer zoveel als het bedrag dat de startup dit voorjaar ophaalde.

Een jaar geleden was de financiering nog helemaal anders geregeld: het ging om bedragen van een paar miljoen euro die via een crowdfunding-ronde bij elkaar werden gesprokkeld.

“Ik denk zeker dat dit een stap is naar de volwassenheid van VanMoof”, vertelt mede-oprichter Taco Carlier tegen Business Insider.

Carlier blikt terug op een drukke periode sinds de uitbraak van het coronavirus, waarin hij dag en nacht werkte. De productie van e-bikes is deze zomer verdubbeld. Deze herfst wordt weer een verdubbeling verwacht. De 40 miljoen dollar moet dat mede mogelijk maken.

Taco Carlier van VanMoof
Taco Carlier van VanMoof

VanMoof was overdonderd door de grote interesse van investeerders

VanMoof raakte deze zomer een beetje overvallen door de sterke interesse van investeerders. "We waren oorspronkelijk op zoek naar 25 miljoen dollar", aldus Taco Carlier. Maar toen meldden veel partijen zich en ze wilden meer inleggen. "Toen besloten we om door te pakken."

De mede-oprichter geeft toe dat het spannend is om opeens zoveel geld toevertrouwd te krijgen. "Dat brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Dat geld kan niet op de bank blijven staan, maar moet worden geïnvesteerd in groei. De vraag daarbij is: kun je de juiste afwegingen maken en zorgen dat je niet kapot groeit?"

Dat kan volgens Carlier gebeuren als VanMoof meer gaat verkopen dat wat het bedrijf aankan. Dan kunnen levertijden te lang worden of kan de klantenservice het aantal verzoeken niet meer bijbenen.

Investeerders met ervaring in markten die VanMoof minder goed kent

De investeerders achter de 40 miljoen dollar moeten er mede voor zorgen dat VanMoof het kapitaal slim gaat gebruiken. Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital brengen volgens Carlier kennis en ervaring mee in markten die VanMoof minder goed kent.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Norwest deed in het verleden mee in de financieringsrondes voor taxi-app Uber en muziekstreamingdienst Spotify.

Felix Capital uit het Verenigd Koninkrijk is een ''grote specialist'' in de ontwikkeling van een nichemerk tot massaproductie, aldus Carlier. Het Britse investeringsfonds financierde in een vroeg stadium online kledingwebsite Farfetch en lifestyle-bedrijf Goop van de Amerikaanse actrice Gwyneth Paltrow.

"Balderton Capital is een bekende naam in Europa. Zij deden ook met de vorige financieringsronde mee", vertelt Carlier. "Zij specialiseren zich in tech en hielpen ons met het bouwen van software."

De twee fietsenmodellen van VanMoof, S3 en X3, zijn slimme e-bikes, waar veel functies door algoritmes worden beheerd. Zo hebben de fietsen een antidiefstalsysteem dat dankzij software een alarm afspeelt bij verdachte situaties.

S3 en X3
S3 en X3

Miljoenen voor opschalen productie en het slimmer maken van de e-bike

VanMoof gaat met de 40 miljoen dollar drie dingen doen: nog meer fietsen produceren, de e-bikes slimmer maken en meer service bieden aan klanten, zoals een controlebeurt op afstand.

Momenteel rijden al zo'n 130.000 mensen op een fiets van VanMoof. Carlier vindt het haalbaar om dit aantal volgend jaar te verdubbelen. Dat gebeurt als de omzet in 2021 rond de 250 miljoen dollar (ruim 210 miljoen euro) uitkomt. Bij die groei hoort uiteraard een flinke opschaling van de productie.

De plannen voor innovatie richten zich op de al bestaande fietsencomponenten. "We gaan over de gehele linie beter worden: de kracht van de motor en de batterij, de versnelling, het antidiefstalsysteem", licht Carlier toe.

Het doel van de verbeteringen is om de fiets efficiënter te produceren. En dat moet zich uiteindelijk vertalen in lagere prijzen.

Een fiets van VanMoof kost momenteel net geen 2.000 euro. Het doel van de ondernemende broers is dat het prijskaartje over vijf jaar tot 1.500 euro is gedaald. "Met een high performance fiets die betaalbaar is, kunnen we nog meer mensen over de hele wereld overtuigen om te gaan fietsen", schetst de mede-oprichter. VanMoof streeft er al langer ernaar om uiteindelijk 1 miljard mensen op de fiets te krijgen.

Wat betreft betere service voor klanten moet het in het komende halfjaar tot een jaar "net zo makkelijk zijn om een VanMoof-fiets op afstand te laten nakijken als het online bestellen van een maaltijd", schrijft VanMoof in een persbericht.

Alle klanten van VanMoof die een elektrische fiets hebben, beschikken over een app. Daar worden continue allerlei gegevens over de fiets opgeslagen, die op afstand uitgelezen en geanalyseerd kunnen worden. Dit biedt mogelijkheden voor extra service: "We willen bijvoorbeeld dat de klant straks een bericht krijgt als zijn ketting gesmeerd moet worden", aldus Carlier.

De app van VanMoof
De app van VanMoof

Lees meer over ondernemen: