Voedsel- en consumptieproductengigant Unilever heeft een bizarre, erotische reclame gemaakt voor de Duitssprekende markt om asperges aan te prijzen.

De spot voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland duikt op bij marketingnieuwssite W&V. De titel is niet voor velerlei uitleg vatbaar: “Gib mir mehr Spargel: vorsicht heiß!”

Een toepasselijk bleke chefkok in het filmpje bereidt asperges terwijl zijn fantasie in het rond dartelt. Hij snijdt de groente, terwijl een naakte, blonde vrouw suggestieve blikken werpt, gelegen op een bed van de langwerpige aspergestelen.

Asperges zijn populair in Duitsland en de lente brengt ‘het witte goud’ in overvloed. De reclame is afkomstig van Unilever Food Services, de tak van het bedrijf die verantwoordelijk is voor leveringen aan restaurants en cateringondernemers. De spot is voor Lukull hollandaisesaus, in aanloop naar het aspergeseizoen. Duitsland verorbert jaarlijks 70.000 ton van de groente.

Het filmpje is enigszins opmerkelijk omdat Unilevers consumentenafdeling in 2016 nog opmerkte dat vrouwen verkeerd gerepresenteerd worden in reclames, als het gaat over hun rol en uiterlijk. Die consumententak van de multinational zwoer daarom te stoppen met stereotyperende advertenties.