Soep- en zeepconcern Unilever heeft in de coronacrisis last van de sluiting van horecagelegenheden.

De verkoop van ijsjes en dranken buitenshuis is gedaald. Producten voor persoonlijke verzorging doen het juist goed.

De Brits-Nederlandse multinational handhaaft het kwartaaldividend voor beleggers, maar schrapt de eerder afgegeven financiële prognoses voor 2020.

Hoe komen beursgenoteerde bedrijven de coronacrisis door? Het seizoen voor de publicatie van de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2020 is van start. Daarmee wordt het mogelijk om een eerste concrete indruk te krijgen van de financiële impact van de coronacrisis voor beursgenoteerde ondernemingen.

Bedrijven zijn over het algemeen pas in de tweede helft van maart echt getroffen door de wereldwijde lockdownmaatregelen. Daarom zijn uitspraken over de vooruitzichten in het tweede kwartaal en daarna minstens even belangrijk als de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar.

Donderdag kwam soep- en zeepconcern Unilever met de beknopte schets van de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van dit jaar. Unilever behoort tot de belangrijkste multinationals van Nederland en het Brits-Nederlandse bedrijf weet zich redelijk staande te houden.

De onderliggende omzet bleef in het eerste kwartaal van dit jaar precies gelijk aan dezelfde periode een jaar eerder, op een niveau van ruim 12 miljard euro.

Unilever: verkoop ijsjes onder druk, persoonlijke verzorging trekt aan

De maker van onder meer Magnum-ijsjes, Lipton-thee, de schoonmaakmiddelen van Cif, Dove-shampoo en Lux-zeepjes heeft enerzijds te maken met het wegvallen van de horeca in veel landen door de lockdownmaatregelen. Dat drukt de verkopen van bijvoorbeeld ijsjes buitenshuis.

Aan de andere kant zijn Unilever-producten volop verkrijgbaar in supermarkten en online. Vooral hygiënische producten voor persoonlijke verzorging worden dan ook goed verkocht.

Unilever ervaart wel prijsdruk, maar weet dat de compenseren met hogere verkoopvolumes bij de divisies voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten.

Voor beleggers houdt Unilever het kwartaaldividend voorlopig in stand. Wel trekt de multinational de eerder afgegeven prognoses wat betreft de omzetgroei en winstmarge voor 2020 in.

Dat laatste lijkt niet goed te vallen bij beleggers. Het aandeel Unilever noteerde donderdag kort na de opening 5 procent lager. Vanaf het piekniveau van 55 euro per aandeel eerder dit jaar is de koers van het aandeel Unilever zo'n 20 procent gezakt.

LEES OOK: AkzoNobel verkoopt minder verf door coronacrisis en Randstad krijgt omzetklap