Het cijferseizoen voor beursgenoteerde bedrijven is van start. Belangrijkste thema: de coronacrisis.

Omdat de lockdownmaatregelen in veel landen pas sinds de tweede helft van maart gelden, hebben multinationals vooral in het staartje van het eerste kwartaal de gevolgen van de coronacrisis gemerkt.

Nederlandse multinationals zoals Heineken, AkzoNobel en Randstad verwachten ook in het tweede kwartaal flink last te hebben van de crisis.

De Amerikaanse streamingdienst Netflix profiteert juist van een fikse stijging van het aantal abonnees.

Het seizoen voor de publicatie van de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2020 is van start bij beursgenoteerde bedrijven. En dat staat uiteraard in het teken van de coronacrisis.

Bedrijven zijn over het algemeen pas in de tweede helft van maart echt getroffen door de wereldwijde lockdownmaatregelen. Daarom zijn uitspraken over de vooruitzichten in het tweede kwartaal en daarna minstens even belangrijk als de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar.

Woensdagochtend kwamen uitzender Randstad en verfconcern AkzoNobel met de cijfers naar buiten. De twee Nederlandse multinationals voelden allebei druk op de omzet door de coronacrisis. Net als brouwer Heineken, die veel last heeft van horecasluitingen.

Lees ook op Business Insider

De Amerikaanse streamingdienst Netflix heeft een heel andere verhaal tijdens de coronacrisis: de grootste stijging van het aantal nieuwe abonnees ooit.

We nemen de stand van zaken hieronder door.

Randstad: dramatische omzetdaling in laatste twee weken van maart

Uitzendreus Randstad heeft in de tweede helft van maart bijna een derde minder omzet behaald dan een jaar eerder. Doordat in Europa en de Verenigde Staten, belangrijke markten voor het concern, lockdownmaatregelen van kracht waren, kelderden de vergoedingen voor uitzendwerk.

Topman Jacques van den Broek verwacht nog moeilijkere omstandigheden in het lopende tweede kwartaal, maar veel is nog onduidelijk.

De omzet in de eerste drie maanden van 2020 liep met 5 procent terug tot 5,4 miljard euro. Op autonome basis, dus gecorrigeerd voor bijvoorbeeld overnames of de verkoop van activiteiten, ging het om een daling van 7,4 procent.

In de tweede helft van maart liepen de opbrengsten met zo’n 30 procent terug door de snelle wereldwijde verspreiding van het coronavirus

Om de klap op te vangen heeft Randstad direct kostenbesparingen doorgevoerd. In combinatie met overheidssteun, zoals looncompensatie voor uitzendkrachten in Nederland, zorgde dit voor een besparing van 18 miljoen euro op operationele kosten.

De winstgevendheid van Randstad is door de coronapandemie sterk geslonken. De virusuitbraak legde de activiteiten bij veel klanten lam, maar er was ook sprake van hoger ziekteverzuim. Daar kwam een afschrijving op het merk Monster bovenop, waardoor de nettowinst op jaarbasis met 63 procent daalde tot 49 miljoen euro.

Het aandeel Randstad, dat dit jaar al meer dan 30 procent van z’n waarde verloor, veerde woensdag met bijna 5 procent op. Beleggers toonden zich opgelucht dat de cijfers niet nog zwakker waren.

AkzoNobel: verkoop verf daalt, ook tweede kwartaal wordt minder

Verffabrikant AkzoNobel heeft in het eerste kwartaal een lagere omzet behaald, vooral onder druk van de coronacrisis.

Het bedrijf vreest dat de impact van de uitbraak van het coronavirus en de maatregelen om de pandemie tegen te gaan in het tweede kwartaal duidelijker te voelen zal zijn. Dat meldde AkzoNobel in een handelsbericht.

In het afgelopen kwartaal zakte de omzet met 6 procent tot iets meer dan 2 miljard euro vergeleken met een jaar eerder. De verkoopvolumes gingen daarbij met 7 procent omlaag. Dat kwam vooral door de uitbraak van corona in China en later elders in de wereld.

Volgens AkzoNobel neemt de wereldwijde tegenwind van de coronacrisis sterker toe, wat dus ook te merken zal zijn in de resultaten in dit lopende kwartaal. Het bedrijf profiteert wel van de lagere grondstofprijzen.

Het verkoopvolume van decoratieve verf ging met 9 procent omlaag vanwege de lockdown van distributiekanalen. Het verkoopvolume van coatings zakte met 7 procent.

AkzoNobel zegt dat voor het tweede kwartaal de vraag vanuit eindmarkten aanzienlijk lager zal zijn dan een jaar geleden, al is een precieze inschatting moeilijk. De kosten voor grondstoffen vielen in de afgelopen periode 50 miljoen euro lager uit dan een jaar geleden, onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen.

De aangepaste operationele winst steeg afgelopen kwartaal met 31 procent tot 214 miljoen euro. Dat is mede te danken aan kostenbesparingen en een verbeterde winstgevendheid. AkzoNobel had eerder al zijn financiële doelstellingen voor dit jaar laten varen vanwege de crisis en bepaalde delen van zijn herstructureringsprogramma op pauze gezet.

Topman Thierry Vanlancker schrijft in een toelichting dat AkzoNobel klaar staat om “het positieve momentum weer op te pakken zodra de markten weer in stabieler vaarwater verkeren”.

Het aandeel AkzoNobel leverde dit jaar al bijna 30 procent in, maar maakte woensdag een koerssprong van 7 procent omhoog. Ook bij Akzo toonden beleggers zich opgelucht dat de resultaten minder dramatisch waren dan verwacht.

Heineken verkoopt minder bier door wegvallen horeca

Heineken kampt overduidelijk met de negatieve gevolgen van de coronacrisis. De brouwer verkocht in het eerste kwartaal van het jaar minder bier in vergelijking met een jaar eerder, zo werd in een handelsupdate gemeld.

Vooral in maart vielen de verkopen tegen. Om kosten te besparen worden onder meer geen bonussen uitgekeerd dit jaar. De top van het bedrijf neemt ook genoegen met 20 procent minder loon.

Scheidend topman Jean-François van Boxmeer zei in een toelichting dat met name de resultaten in de maand maart, toen het virus wereldwijd om zich heen greep, sterk werden beïnvloed.

Heineken zag de biervolumes in de eerste drie maanden van het jaar op jaarbasis met 2,1 procent dalen tot 51,6 miljoen hectoliter. In de maand maart was sprake van een daling van de volumes met 14 procent. In alle regio’s wereldwijd was qua volumes sprake van een dubbelcijferige krimp in maart.

Heineken sloot de meetperiode af met een winst van 94 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 299 miljoen euro.

Heineken nam al de nodige maatregelen om de kosten te drukken. De leiding van het bedrijf ging akkoord met een verlaging van het basissalaris met een vijfde.

Het schrappen van de bonussen geldt ook voor circa duizend topmanagers van het bedrijf. Verder wordt dit jaar geen interimdividend betaald. De onderneming benadrukte dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

Heineken trok eerder alle eerder gemelde prognoses, zoals een omzetstijging, voor het boekjaar 2020 in. De brouwer denkt dat vooral de wereldwijde economische neergang zijn weerslag zal hebben op de bierverkopen.

Heineken verzekerde zich ook van een aanvullende financiering waarmee het concern zich snel kan aanpassen aan de snelle veranderingen in de markten.

Het aandeel Heineken noteerde woensdag na de publicatie van de kwartaalcijfers ruim 1 procent lager. Het aandeel leerde dit jaar zo’n kwart van z’n waarde in.

Neflix: wereldwijd bijna 16 miljoen abonnees erbij

 Videostreamingdienst Netflix trok in het eerste kwartaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het totaal aantal betalende klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg daardoor met 9,4 procent in de eerste drie maanden naar een kleine 183 miljoen.

Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn. De omzet en de winst van het bedrijf stegen ook.

Netflix trok op de thuismarkt de Verenigde Staten en Canada 2,3 miljoen nieuwe klanten. Dat waren er meer dan de afgelopen drie kwartalen bij elkaar.

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met maart bijna 7 miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen) en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klanten te binden.

Ook keken abonnees gemiddeld meer uren naar de dienst. Netflix verwacht dat de ledenaanwas en de kijkduur afnemen als de coronamaatregelen in verschillende landen worden versoepeld, maar vindt het moeilijk te voorspellen wanneer dat is.

Het bedrijf scoorde goed met series als Tiger King, waar 64 miljoen abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van de serie Ozark (30 miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het nieuwe seizoen van onder meer de Spaanse serie La Casa de Papel en de Michael Jordan-documentaire The Last Dance.

Last van de coronamaatregelen heeft Netflix ook. De opnames van veel producties liggen stil, wat later in het jaar voor minder nieuwe series en films kan zorgen.

Lees meer over de coronacrisis: