Tweedehands auto kopen? Dan is het belangrijk te weten wat je kunt verwachten aan toekomstig onderhoud.

Want de prijs is één ding, hoge kosten voor reparaties kunnen flink aantikken.

Eerder berichtten we over de 10 meest (en minst) betrouwbare tweedehands auto die je maar kunt rijden. Dat lijstje was gebaseerd op de Reliability Index die wordt samengesteld door de Britse verzekeraar Warranty Direct.

De verzekeraar registreert op basis van aantallen reparaties en de kosten daarvan hoe betrouwbaar bepaalde auto’s zijn en stelt op grond daarvan de betrouwbaarheidsindex samen.

De conclusie luidde dat wie zijn rekening bij de garage tot een minimum wil beperken voor een Japanse of Koreaanse auto moet kiezen. Auto’s van Toyota, Mitsubishi en Hyundai domineren namelijk de top van het klassement.

Gemiddelde prijs tweedehands auto

Maar wat betaal je nou voor één van de 10 modellen die volgens de Reliability Index tot de meest betrouwbare behoren?

Om een idee te krijgen raadpleegde Business Insider Nederland drie Nederlandse sites waarop je een tweedehands auto kan vinden: Autotrack.nl, Gaspedaal.nl en Autoscout24.nl.

Lees ook op Business Insider

Per site namen we de gemiddelde vraagprijs van maximaal 10 en minimaal 3 auto’s. En van die drie sites hebben we ook weer het gemiddelde genomen. Per saldo hopen we hiermee een redelijk beeld te hebben van de gemiddelde prijs die je betaalt voor een bepaalde occasion.

Dit is het resultaat:


10. Citroen C1: 6.147 euro

Op de tiende plaats van de Reliablity Index vinden we de Citroën C1. Rijd je deze Fransoos, dan ben jaarlijks gemiddeld 292 euro aan reparatiekosten kwijt, wat niet bijzonder veel is. Ook qua prijs hoef je het niet te laten: een C1 uit 2013 met 60.000 kilometer op de teller doet gemiddeld 6.147 euro.


9. Mazda MX-5: 20.438 euro

De Mazda MX-5 is volgens Mazda zelf ontworpen voor wie van puur rijplezier houdt. Gemiddelde reparatiekosten bedragen per jaar 224 euro. Wil jij deze occasion rijden? Voor een exemplaar met bouwjaar 2013 en 50.000 kilometer op de teller ben je gemiddeld 20.538 euro kwijt.


8.  Mercedes-Benz CLC: 12.674 euro

Voilà, ook de Duitse C-klasse van Mercedes-Benz staat in de top 10 van de Reliablity Index. Als er niets geks gebeurt, bedragen de jaarlijkse kosten gemiddeld 165 euro. Een Mercedes-Benz CLC uit 2010 met 75.000 kilometer op de teller rijd je al voor 12.674 euro.

7. Hyundai i10: 7.418 euro

De i10 is de stijlvolle opvolger van de Hyundai Atos en staat op nummer 7 in de Reliablity Index. Zo’n Zuid-Koreaan van vijf jaar oud met 48.000 kilometer op de teller doet gemiddeld 7.418 euro.

6. Nissan Almera Tino: 2.485 euro

Bron: Nissan

In 2000 was-ie er opeens: de Almera Tino. Het Japanse antwoord op onder andere de Citroën Xsara Picasso, Daewoo Tacuma, Mazda Premacy en Renault Scénic.

In 2006 ging de Tino alweer uit productie, maar hij staat toch in de index als betrouwbaar vehikel – per jaar ben je gemiddeld 192 euro kwijt aan reparatiekosten.

Een Nissan Almera Tino uit 2002 die 78.000 kilometer heeft gereden doet gemiddeld 2.485 euro.


5. Honda Jazz: 11.650 euro

Deze vijfdeurs hatchback personenauto gold lang als een schoolvoorbeeld van Japanse degelijkheid. In 2007 meldde Honda wereldwijd meer dan 2 miljoen Jazz’s te hebben verkocht, waarvan 417.000 in Europa.

Met gemiddelde reparatiekosten van 450 euro per jaar is het wel één van de meer reparatiegevoelige auto’s van de index. Dat hij toch hoger staat dan enkele auto’s met gemiddeld lagere reparatiekosten, is omdat de frequentie van reparaties relatief laag is. Dus er is zelden iets, maar als je wat hebt, ben je relatief wat duurder uit.

Na 46.000 kilometer betaal je voor een Jazz uit 2013 gemiddeld 11.650 euro.


4. De Hyundai Getz: 5.199 euro

Hyundau Getz on with the job, luidde het mantra in 2002 toen de stadsauto van de Zuid-Koreaanse fabrikant in productie werd genomen. Vanaf 2008 is dit model uitgefaseerd, ten faveure van de Hyundai i20.

Voor een Getz uit 2010 met 80.000 kilometer op de teller betaal je gemiddeld 5.199 euro.


3. Vauxhall (Opel) Agila: 7.704 euro

Foto: Opel

Vauxhall? Maar het is toch een Opel? Jazeker, maar het Britse Vauxhall en het Duitse Opel zijn al jaren onderdeel van de grote GM-familie.

Uit kostenoverwegingen is besloten dezelfde programma’s uit te voeren onder een andere vlag. Additioneel plusje: Opel hoeft geen versie met een rechtse besturing te bouwen, net zo min als Vauxhall dat met links hoeft te doen.

Wil je als Nederlander een occasion uit 2013 en die inmiddels 43.000 kilometer heeft afgelegd, dikke kans dan dat je om en nabij de 7.704 euro moet betalen.


2. Mitsubishi Lancer: 11.918 euro

Grossierde Mitsubishi vroeger vooral in scheeps- en vliegtuigmotoren, vandaag de dag zijn het heilige koeien. Het model met de naam Lancer reed al in de jaren 70 rond en geldt als een onveranderlijk succesnummer – zowel de Sedan als de Station blijven populair.

Met gemiddeld 79 euro aan reparatiekosten per jaar is deze auto de goedkoopste deelnemer aan de index. Voor een Lancer uit 2013 betaal je ook na 70.000 kilometer nog altijd 11.918 euro.


1. Toyota iQ: 8.647 euro

En op de eerste plaats van de Reliablity Index voor de aanschaf van een tweedehands auto staat de Toyota iQ. Met gemiddelde jaarlijkse reparatiekosten van 255 euro de meest betrouwbare occasion die je je kunt wensen – dit komt dus doordat de frequentie van reparaties door de bank genomen zeer laag is, waardoor hij als een fractie ‘betrouwbaarder’ geldt dan de Mitsubishi Lancer.

Uitgaande van een bouwjaar 2013 en met 50.000 kilometer op de teller, rijd je deze Toyota voor gemiddeld 8.647 euro. BANZAI!


LEES OOK: Waar krijg je de beste prijs voor je auto? Dit zijn de verschillen tussen autosites, dealers en veilingsites