Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
1:51

Korte (zakelijke) vluchten binnen Europa kunnen vaak goed vervangen worden door te reizen via een treinverbinding op een hogesnelheidslijn. ING bekeek vijf van de drukste routes binnen Europa en zag in slechts één geval dat de route met de trein langer duurde dan met het vliegtuig.

Hoewel het vliegtuig eenmaal in de lucht een hoge snelheid haalt, verlies je flink wat tijd met het inchecken en het doorkomen van de security, zo concludeert ING.

Ondertussen wordt er ook volop ingezet op het verbeteren van het Europese railnetwerk, om internationaal reizen met de trein te versnellen. Daarmee moet dit groene alternatief voor het vliegtuig een aantrekkelijkere optie worden.

Bekijk hieronder de verschillen in reistijd tussen de trein en het vliegtuig op 5 drukke Europese routes.

Er is op deze vijf populaire routes maar weinig verschil in reistijd tussen de trein en het vliegtuig. Bron: ING
Er is op deze vijf populaire routes maar weinig verschil in reistijd tussen de trein en het vliegtuig. Bron: ING

In slechts één geval is het vliegtuig dus sneller dan de trein. Maar vliegen heeft ook andere voordelen. Zo is het boeken van een vlucht vaak veel eenvoudiger dan het kopen van de juiste treinkaartjes. Zo haken tien keer zoveel mensen af bij het boeken van een internationale Europese treinreis als bij het boeken van een vlucht, aldus ING.

Het verbeteren van de boekingservaring is dus van groot belang voor het stimuleren van treinreizen. ING pleit voor een eenduidig pan-Europees ticketsysteem waarbij combitickets (voor aansluitingen) mogelijk zijn.

Andere verbeterpunten voor het Europese treinverkeer zijn volgens ING de prijs – er moet qua belastingen een gelijk speelveld komen met de luchtvaart – en de reistijd. Dat laatste kan volgens de bank verbeterd worden door de integratie van internationale spoorwegactiviteiten te intensiveren.

LEES OOK: Dit is de langste passagierstrein ter wereld: hij slingert met een lengte van 2km door de Zwitserse Alpen