Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het plan om van Transavia een Europese prijsverchter te maken uit de kast gehaald. Franse pilotenbonden zetten zich schrap, maar er is ook interne verdeeldheid.

Lukt het dit keer wel om van dochterbedrijf Transavia een Europese prijsvechter te maken die kan concurreren met partijen als EasyJet en Ryanair? De top van Air France-KLM gebruikt de aanhoudende druk op de resultaten van het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf als pressiemiddel om het verzet van Franse piloten van Air France te breken.

De Franse pilotenbonden geven zich echter niet zomaar gewonnen, zo blijkt uit reacties die de Franse krant Le Monde maandag optekende. “Als het project van Transavia Europe hetzelfde is als een jaar geleden, zijn we nog altijd tegen”, zei voorzitter Philippe Evain van de pilotenbond SNPL.

Transavia als prijsvechter

Het vooruitzicht van een uitbreiding van Transavia buiten Nederland en Frankrijk, met nieuwe piloten die tegen plaatselijke (lees: sobere) arbeidsvoorwaarden zouden werken, leidde afgelopen jaar nog tot een grote staking bij Air France die het concern honderden miljoenen kostte.

Volgens Evain van Franse pilotenbond SNPL is er momenteel geen sprake van nieuwe onderhandelingen over het project Transavia Europe. Maar de druk meer te doen aan kostenbesparingen is groot.

Volgens Le Monde leeft dat gevoel ook bij een deel van de piloten van Air France. "Als we willen dat Air France-KLM bij de de top drie in Europa blijft, moeten er keuzes worden gemaakt in de richting van Transavia Europe", erkent een Franse piloot op anonieme basis tegenover de krant.

Top Air France-KLM wil vaart maken

Air France-KLM wil in ieder geval snel verder met zijn plannen om prijsvechter Transavia ook buiten Nederland en Frankrijk uit te breiden, zei topman Alexandre de Juniac vrijdag.

Al bij de start van de zomerdienstregeling volgend jaar moet de eerste basis buiten de thuismarkten van Air France-KLM worden geopend. Waar precies liet De Juniac uit concurrentieoverwegingen in het midden. ,,De vorige keer dat wij meldden waar we heen wilden, haastten onze concurrenten zich daar ook naartoe.”

Druk op resultaten

Air France-KLM meldde vrijdag dat de resultaten in het tweede kwartaal verder zijn verslechterd. Het bedrijf zag weliswaar de omzet met 3 procent oplopen tot 6,6 miljard euro, maar die toename was te danken aan het gunstige effect van de dure dollar. Die stuwde de opbrengsten op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Zonder die rugwind zou de omzet met 4,5 procent zijn gedaald.

De sterke dollar dreef echter ook de kosten op en had uiteindelijk per saldo een drukkend effect op de winst. De operationele winst zakte met ruim een vijfde naar 185 miljoen euro. Onder de streep kwam Air France-KLM 79 miljoen euro te kort, tegen een verlies van 11 miljoen euro een jaar eerder.

De ticketprijzen staan al geruime tijd onder druk door zware concurrentie. De druk die dat legt op de omzet is in het tweede kwartaal alleen maar toegenomen. In belangrijke markten als Japan en Brazilië kampt het bedrijf bovendien met een afnemende vraag.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl