• The Nice Company werd in 2012 opgericht door Nina Kamp, omdat ze nergens gezonde lekkere ijsjes voor haar kinderen kon vinden.
  • Sindsdien maken Nina en haar team ijsjes van rijp fruit, goede chocolade, zelfgemaakte plantaardige melk en volle room van blije koeien.
  • De ijsjes van Nice zijn niet alleen in Nederland populair, maar worden ook verkocht in Duitsland, België en Zwitserland.

Fruitijsjes gemaakt van echt fruit. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet altijd. Voor veel ijs met een vruchtensmaakje wordt weinig fruit gebruikt.

De fruitijsjes van The Nice Company worden wél gemaakt van verse vruchten. “Wij gebruiken geen poeders of concentraten om onze ijsjes goedkoper of makkelijker te maken, of om meer winst te maken”, stelt het merk op haar website.

Business Insider sprak met Nina Kamp, de oprichtster van het ijsjesmerk, over wat er in de ijsjes zit en hoe je een duurzaam bedrijf runt.

Klopt het dat je dit bedrijf bent begonnen uit frustratie?

Kamp: “Ik ben zelf gek op ijs, maar als ik met mijn kleine kinderen op pad ging, was het enige wat bijna overal werd aangeboden waterijs met veel suiker, kleurstof en een klein beetje vruchtenpuree. Zo’n fruitijsje heeft eigenlijk amper nog iets met fruit te maken.”

“Dat frustreerde me inderdaad, ook omdat ik wist hoe makkelijk het is om wél lekkere ijsjes te maken: gewoon door rijp fruit te pureren met een beetje suiker en citroen.”

“Het leek me dat ik niet de enige was die smaakvolle natuurlijke ijsjes miste in de markt, dus ben ik ze zelf gaan maken en verkopen. In het voorjaar van 2012 stond ik samen met mijn medeoprichter Elisabeth voor het eerst met een caravan op biologische markten en vervolgens trokken we langs potentiële verkooppunten en festivals.”

Nina Kamp. Foto: The Nice Company
Nina Kamp. Foto: The Nice Company



En sloegen jullie ijsjes meteen aan?

“We merkten meteen dat er markt voor was ja. Bij mooi weer waren we altijd binnen een mum van tijd uitverkocht. Maar vooral in het begin liepen we ook wel tegen veel vragen en onbegrip aan. Zo herinner ik me iemand op een festival die zei: ‘Zijn jullie ijsjes biologisch? Oh jammer, dat lust ik niet.’”

“Maar na een jaar of twee begon de wereld met ons mee te bewegen. De populariteit van biologisch en bewuster eten heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen in ons land. Het is leuk om te merken dat je als bedrijf mee kunt groeien met die beweging. Wat dat betreft was onze timing perfect.”

“Steeds meer mensen willen graag weten wat ze eten. En als je een aardbeienijsje van ons eet, proef je ook echt aardbeien in plaats van zoete siroop.”

Jullie ijsjes bestaan dus uitsluitend uit biologische ingrediënten?

“Ja. We zijn altijd op zoek naar de beste ingrediënten en zetten deze ook in grote leesbare letters achterop de verpakking zodat je écht weet wat je eet.”

“Onze ingrediënten zijn niet alleen biologisch, maar ook zoveel mogelijk lokaal geteeld. Het meeste fruit komt van telers uit de buurt: we halen onze frambozen bijvoorbeeld uit Zeeland en onze appels uit Flevoland.”

“Voor fruit dat hier in Nederland niet groeit, gaan we op zoek naar de meeste duurzame optie: onze watermeloen komt bijvoorbeeld uit Spanje. Onze roomijsjes, waarvan we net twee nieuwe varianten aan ons assortiment hebben toegevoegd, worden gemaakt van room en melk uit Nationaal Park Weerribben.”

“Dat betekent ook dat sommige smaken nooit ons assortiment zullen bereiken. Mango bijvoorbeeld groeit niet alleen in landen ver hiervandaan, maar er is ook veel water nodig om ze te telen. Dat zijn voor ons redenen om er geen ijs van te maken.”

Duurzaamheid is dus belangrijk voor jullie?

“In alles wat we doen, proberen we zo duurzaam mogelijk te zijn. Onze ijsfabriek in Friesland draait bijvoorbeeld op zonne-energie. We houden de ontwikkelingen op dit gebied zoveel mogelijk bij en schaven continu bij waar dat kan. De folielaag aan de binnenkant van onze papieren verpakking is de afgelopen jaren bijvoorbeeld stukken dunner geworden.”

“Maar we merken ook dat een duurzame koers niet altijd zwart-wit is. Soms zijn bepaalde duurzame ontwikkelingen marketingtechnisch misschien wel slim, maar is de uitvoering niet haalbaar. Composteerbare verpakkingen klinken bijvoorbeeld geweldig maar daar zitten zoveel voorwaarden aan vast om het te laten werken dat we daar vooralsnog niet voor hebben gekozen.”

“Dat soort zaken zorgen intern weleens voor discussies, maar ik denk dat het alleen maar goed is dat we als team de ruimte nemen om te reflecteren.”

Foto: The Nice Company
Foto: The Nice Company

Waar groeit dit naartoe?

“We hebben met The Nice Company al zoveel meer bereikt dan ik ooit had durven dromen toen ik op zoek was naar lekkerdere en gezondere ijsjes voor mijn kinderen. Het team bestaat inmiddels uit 9 mensen en onze ijsjes zijn niet alleen populair in eigen land, maar we hebben ook in België, Duitsland en Zwitserland honderden verkooppunten.”

“De afgelopen jaren hebben we veel kennis en ervaring opgedaan en nu zijn we klaar om op te schalen. We zouden bijvoorbeeld samenwerkingen aan willen gaan met grote supermarktketens. Dat is een stap waar we inmiddels wel klaar voor zijn. Als je groeit, kun je ook je prijs toegankelijker maken. Uiteindelijk willen we natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken.”

“Men moet het weer logisch gaan vinden dat je daadwerkelijk aardbei proeft als je een aardbeienijsje eet. Wie weet zorgt dat er dan ook voor dat meer mensen weer een connectie gaan voelen met de natuur om zich heen. Uiteindelijk is dat het kerndoel van ons bedrijf. Ik zie onze ijsjes als een leuk en toegankelijk instrument om dat te bereiken.”

Lees meer over Better Capitalism: