Tijdens de opening van Tesla’s nieuwste Gigafactory in Texas liet Elon Musk, CEO van Tesla en rijkste man ter wereld, vallen dat zijn bedrijf hard werkte aan een volledig nieuwe auto. Hij verwees hierbij niet naar de 25.000 dollar kostende Model 2, maar naar een robottaxi.

Tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers woensdag ging Musk hier verder op in. Zo beweert hij dat de auto met een beetje geluk in 2024 in productie gaat en dat hij hem in 2023 al aan ons zal introduceren. Daarnaast focussen technici zich vooral op kosten per kilometer. “De robottaxi wordt volledig geoptimaliseerd op zo laag mogelijke kosten per kilometer. Hij wordt per kilometer goedkoper dan een buskaartje”, beweerde Musk.

De elektrische vierwieler krijgt ook een futuristisch ontwerp, want er wordt geen enkele ruimte ingericht voor een mogelijke bestuurder. Volgens Musk heeft de robottaxi geen stuur of pedalen, en krijgt hij een aantal innovaties die “behoorlijk spannend” zijn. Hij ging hier helaas niet verder op in.

Musk gelooft dat de robottaxi een belangrijke factor in de toekomstige groei van Tesla gaat worden.

Grote stijging in verkoop na Super Bowl

Naast de robottaxi liet Tesla nog iets opvallends weten: het had een enorme piek in verkopen vlak na de Super Bowl. En dat terwijl de elektrische autofabrikant geen enkele reclame-uiting tijdens het sportevenement toonde.

Hoewel Musk en de zijnen niet verder op het fenomeen ingingen, is het duidelijk dat Tesla meelift op de 'Tesla-Killers' die wel reclame maakten tijdens het grootste sportevenement van Amerika.

Veel grote merken zoals BMW, Polestar en KIA, legden miljoenen dollars neer voor enkele seconden air-time in de beroemde reclameblokken.

Ondertussen blijft de vraag naar Tesla's toenemen. De fabruknt werkt hard om aan die vraag te kunnen voldoen, met de opening van onder andere twee nieuwe Gigafactories in het eerste kwartaal: Giga Berlijn en Giga Texas. Met al die extra productiekwaliteit denkt Musk dat er dit jaar in totaal zo'n 1,5 miljoen Tesla's van de band zullen rollen.

Ondanks deze indrukwekkende cijfers denkt BMW Group salesbaas Pieter Nota dat de overmacht van Tesla op de EV-markt voorbij is. De Duitse autobouwer verwacht het vuur aan de schenen van Tesla te kunnen leggen met de BMW iX, die het opneemt tegen de Model X, en de BMW i4, die eigenlijk een beetje tussen de Model 3 en Model S invalt. Die i4 levert volgens de fabrikant een 'typische BMW-rijbeleving' en is 'een elektrisch product dat mensen van BMW verwachten'.

BMW wil dit jaar zo'n 200.000 elektrische auto's bouwen en verkopen. Een fractie van wat Tesla nog wil doen en van wat het vorig jaar al deed.

LEES OOK: Dit moet je weten over beurscijfers vandaag: Elon Musk heeft zicht op bonus van $23 miljard