Tesla heeft het aan de stok met Porsche. Of nou ja, het is meer een wedstrijdje ver plassen.

De twee iconische automerken liggen met elkaar in de clinch sinds Porsche begin september de elektrische Taycan Turbo lanceerde. Tesla-oprichter Elon Musk richtte meteen zijn pijlen op de beroemde Duitse automaker.

“Uhm Porsche, ‘Turbo’ betekent in dit geval niet wat je denkt”, twitterde Musk na de presentatie. De topman van Tesla verwees waarschijnlijk naar het feit dat turbo-aandrijving iets is wat je niet met een elektrische auto kunt doen, maar alleen met een traditionele verbrandingsmotor.

Porsche liet zich niet uit het veld slaan en toog met de Taycan naar de Nürburgring. Daar zette de bolide een ronderecord neer in de ietwat specifieke categorie voor vierdeurs elektrische auto’s. Testrijder Lars Kern ging in 7 minuten en 42 seconden rond op de wereldberoemde Nordschleife.

Deze week sloeg Tesla terug. In een aangepaste Model S dook coureur Thomas Mutsch twintig seconden onder de tijd van de Taycan. En Tesla wreef meteen zout in de wonden door een ‘Supercharger’-laadstation bij de Nürburgring te installeren.

Het is niet het eerste laadstation van Tesla in Duitsland, een land dat bekendstaat om zijn auto-industrie met topmerken als Porsche, Mercedes-Benz, BMW en Audi. De locatie van het laadstation in de tweet is zelfs nog niet eens opgenomen in Tesla’s online database van het Supercharger-netwerk. Dat doet vermoeden dat Tesla dit puur heeft gedaan om Porsche te pesten.

Toch lijkt Tesla zich weinig zorgen te hoeven maken over de Taycan. Op papier zijn de prestaties weliswaar vergelijkbaar, maar de prijs is dat niet. De elektrische Porsche is verkrijgbaar vanaf 157.000 euro, terwijl Tesla’s Model S in Nederland al te bestellen is voor 87.800 euro. Met de Model 3 van 48.980 euro heeft Tesla zelfs nog een goedkoper model in het portfolio.

Lees meer over elektrisch rijden: