De verkoop van elektrische auto’s neemt nog steeds flink toe. Wie echt wil besparen op het brandstofverbruik, kan het best een eigen laadpaal aanschaffen. Maar wat kost dat? En verdien je die investering wel terug?

Ons land telt inmiddels bijna 50.000 elektrische personenauto’s. Afgezet tegen de in totaal 8,4 miljoen personenauto’s die er rondrijden is dat een druppel op de gloeiende plaat, maar het aantal nieuwe stekkerauto’s op de weg is vorig jaar wel verdubbeld ten opzichte van 2017.

Dat aantal zal de komende tien jaar nog fors stijgen, want als het aan het kabinet ligt, zijn alle nieuwe auto’s die vanaf 2030 de showroom verlaten elektrisch.

Forse energiebesparing

De aanschaf van een volledig elektrische auto leidt niet alleen tot forse milieuwinst, maar ook tot diverse besparingen; bijvoorbeeld op het energieverbruik.

Stel dat je 13.000 kilometer per jaar rijdt (het gemiddelde Nederlandse kilometrage), dan ben je met een benzineauto die 1 op 12 rijdt, per jaar circa 1.860 euro kwijt aan brandstof. Hierbij wordt uitgegaan van de huidige benzineprijs van 1,72 euro per liter.

Heb je een elektrische auto die met een accu van 30 kWh 170 kilometer kan rijden, dan betaal je ongeveer 680 tot 800 euro per jaar om dezelfde afstand te overbruggen.

Hierbij gaan we uit van een stroomtarief op een openbaar laadpunt van 0,30 tot 0,35 euro. Dat scheelt dus ruim 1.000 euro per jaar ten opzichte van een benzineauto.

Lees ook op Business Insider

Grote prijsverschillen per locatie

Hoeveel energie je daadwerkelijk bespaart hangt af van de locatie waar je de accu oplaadt, want de prijsverschillen zijn enorm.

Er bestaan drie verschillende laadpunten voor een elektrische auto: een oplaadpaal thuis, een openbare laadpaal en een snellaadpaal bij een benzinestation.

Kies je uitsluitend voor de laatste optie, waarbij je accu in een half uur vol is, dan ben je het duurst uit. De energiekosten zijn dan circa 1.300 euro per jaar, waardoor het voordeel ten opzichte van een benzineauto nog maar 560 euro per jaar is.

De voordeligste optie is een eigen laadpaal thuis. Je betaalt dan alleen het huidige stroomtarief van 0,23 euro per kWh: 7 tot 12 cent per kilowattuur goedkoper dan op een openbaar laadpunt dus.

De jaarlijkse energiekosten dalen dan naar 524 euro. Dat is ruim 1.300 euro voordeliger dan een benzineauto en 160 tot 270 euro voordeliger dan bij een openbaar laadpunt.

Wat zijn de voordelen van een eigen laadpaal?

Behalve dat je hiermee extra kosten bespaart, is een thuislaadstation ook handig, want er is altijd een stopcontact beschikbaar. Je hoeft dus niet te wachten tot er een vrij is.

Een gewoon stopcontact thuis is geen optie. Niet alleen loop je het risico dat de stoppen doorslaan; ook gaat het laden van je auto tergend langzaam. Voor de aanschaf van een laadpaal op eigen terrein heb je overigens geen vergunning nodig.

Wat kost een laadpaal?

De prijzen van laadstations lopen enorm uiteen, van grofweg tussen de 500 en 1.200 euro. Hoeveel je kwijt bent, hangt af van het merk en het type. Kies je bijvoorbeeld voor een laadpaal of een laadstation aan de muur? Neem je een laadpaal met veel of weinig vermogen? Koop je een ‘gewone’ laadpaal of een slimme lader, die het laden afstemt met het overige stroomverbruik? Al deze keuzes zijn van invloed op het aankoopbedrag.

Behalve de aanschafprijs ben je ook installatiekosten kwijt. Hoe hoog deze zijn, hangt af van de locatie (laadpaal op een oprit of in een garage) en de meterkast (of bijvoorbeeld nog extra stroomgroepen moeten worden aangelegd). Installeren ongeveer 300 tot wel 2.000 euro.

Reken erop dat je voor 600 tot 2.000 euro een eigen laadpaal kunt afschaffen, inclusief installatiekosten.

Wat is de terugverdientijd?

In hoeveel jaar je een eigen laadpaal terugverdient, hangt af van veel verschillende factoren: de aanschafprijs, de energietarieven, de laadtijd, het verbruik van de accu en de afstand die je per jaar met je auto aflegt.

Vergelijk je de kosten met een benzineauto, dan heb je een laadpaal meestal al in één jaar terugverdiend. We gaan dan uit van de variabelen in het rekenvoorbeeld hierboven (13.000 kilometer per jaar, een benzineauto die 1:12 rijdt en een elektrische auto die met een accu van 30 kWh 170 kilometer kan rijden).

Vergelijk je het met de kosten voor een openbaar laadpunt, dan bedraagt de terugverdientijd vijf tot tien jaar. Aangezien een accu wel ongeveer tien jaar meegaat, ben je per saldo voordeliger uit, naast natuurlijk het gemak van een thuisstation.

Hoelang duurt het opladen?

Hoelang het duurt voor de accu is opgeladen, hangt af van de accu. Volgens de ANWB moet je voor een volledig elektrische auto rekenen op gemiddeld vier tot acht uur. Plug-in hybride auto’s hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden

Waarop moet ik letten bij de aanschaf?

Vraag eerst aan de autoleverancier welk type laadpaal geschikt is voor jouw auto.

De volgende stap is bepalen welk vermogen je nodig hebt. Je kunt kiezen voor laadpalen met verschillende vermogens, variërend van 3,7 kW tot 22 kW. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je auto doorgaans oplaadt.

Bedenk wel dat niet ieder vermogen geschikt is voor iedere woning. Kijk dus naar de hoofdaansluiting van je huis. Deze moet zwaar genoeg zijn om naast het reguliere stroomverbruik ook de accu van de auto op te kunnen laden.

Slimme of domme lader?

Verder zijn er veel keuzemogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een gewoon laadpunt of een slimme lader. Een slimme lader kijkt naar je energieverbruik en stemt de afgeleverde energie van de laadpaal daarop af. Je gebruikt thuis niet de hele dag dezelfde hoeveelheid energie. ‘s Nachts heb je beduidend minder stroom nodig dan ‘s avonds.

Een slimme lader zal dan meer stroom afgeven aan de laadpaal dan ‘s avonds en vice versa. De gebruikte energie wordt dan beter verdeeld. Je bespaart ook op de energierekening, want je kunt voor het laden van je auto gebruik maken van het voordelige nachttarief.

Daarnaast geeft een slimme lader ook inzicht in je energieverbruik. Dat inzicht heb je ook nodig als je de auto zakelijk gebruikt en je werkgever meebetaalt aan je reiskosten.

Aantal aansluitingen

Je moet ook een keuze maken uit het aantal aansluitingen. Heb je maar één elektrische auto, dan volstaat een enkele oplader. Maar heb je er meer, dan is het verstandig om een laadpaal met dubbele aansluiting aan te schaffen.

Verder kun je kiezen tussen een laadpaal en een wandmodel. En voor een laadpaal met een vaste stekker of zonder vaste stekker.

Meer praktische informatie over de keuze voor een laadpaal vind je in dit artikel.

Wat zijn de alternatieven als een laadpaal niet mogelijk is?

Een thuislader is helaas niet voor iedereen weggelegd, want je moet wel beschikken over een eigen parkeerplaats of garage.

Is een thuislader geen optie, dan moet je je auto opladen bij een van de ruim 30.000 laadpunten in ons land. Is er geen laadpunt bij jou in de buurt, dan kun je bij sommige gemeenten vragen om een gratis elektrisch laadpunt voor de deur. Het hangt af van de gemeente en de regels aldaar of dat mogelijk is. Informeer hiernaar bij jouw gemeente.

Het is niet mogelijk om de parkeerplaats op kenteken aan te vragen. Dit laadstation blijft dus beschikbaar voor elke automobilist met een elektrische auto. Je zal hem dus met anderen moeten delen.

Lees ook over elektrisch rijden en tanken: