Het gaat heuvelopwaarts met de verkoop van nieuwe elektrische auto’s. Die verdubbelde in de eerste helft van 2019 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers door brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG.

Er gingen ruim 17.000 elektrische auto’s over de toonbank. Het aandeel elektrisch in de verkopen nieuwe auto’s komt daarmee op 7,6 procent ten opzichte van 3,1 procent in de eerste helft van 2018. Een flinke toename, maar we hebben nog wel even te gaan om de ambitie van het Klimaatakkoord waar te maken: 100 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch in 2030.

Met name de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment zou de verkoop van elektrische auto’s dit jaar hebben gestimuleerd. Denk hierbij aan auto’s als de Kia e-Niro, Hyundai Kona en de Tesla Model 3.

Deze laatste was met koplengtes voorsprong de meest populaire elektrische auto in het eerste halfjaar van 2019, met ruim 6.000 verkochte exemplaren. Dat zijn er bijna drie keer zo veel als de nummer twee, de Hyundai Kona.

Dit zijn de vijf populairste elektrische auto’s van dit moment, inclusief prijzen en specificaties.


Tesla Model 3

De Tesla Model 3 wordt sinds 6 februari in Nederland geleverd. Aanvankelijk ging het alleen om de duurdere modellen, de Long Range Dual Motor en Performance uitvoeringen.

Tesla heeft sinds 12 april wel de Standard Range Plus bestelbaar gemaakt in Nederland. Deze auto is pas in september 2019 leverbaar, met een indicatieve vanafprijs van 43.500 euro. Deze Tesla heeft een bereik van 530 kilometer op één batterijlading en laadt op een superchargelocatie in 30 minuten op (bedenk wel dat er wereldwijd maar 13.000 van die locaties staan).

De Model 3 beschikt over 12 sensoren die je helpen met parkeren en waarmee je botsingen kunt voorkomen.

De auto weegt 1.847 kilo, heeft een laadruimte van 542 liter, kan op de radar objecten op 160 meter afstand waarnemen en trekt in 3,4 seconden vanuit stilstand op naar 100 kilometer per uur. De maximumsnelheid is 210 kilometer per uur.


Hyundai Kona Electric

De actieradius is een belangrijk criterium voor kopers van elektrische auto's. Samen met de prijs en oplaadtijd

De site EV Database komt met een vanafprijs van 40.995 euro voor de op een na populairste elektrische wagen (2.363 verkochte exemplaren).

Op de site van Hyundai zien we andere prijzen: 41.595 euro voor de Comfort, 44.395 euro voor de Fashion en 48.395 euro voor de Premium.

Het beestje heeft een actieradius van 400 kilometer, verbruikt elke 100 kilometer 16 kWh en trekt in 7,6 seconden op van 0 naar 100.

De topsnelheid is 176 kilometer per uur. De Hyundai Kona Electric heeft een laadtijd van 10,5 uur en een laadsnelheid van 38 kilometer per uur. Behalve als-ie aan de snellader gaat liggen, dan is dat 380 kilometer per uur.


Kia e-Niro

Van de Kia e-Niro werden er in de eerste twee kwartalen 1.789 exemplaren verkocht in Nederland. De vanafprijs bedraagt 42.510 euro en daarmee kom je 375 kilometer ver.

De Kia verbruikt elke 100 kilometer 17,1 kWh, heeft een accucapaciteit van 64 kWh en trekt in 7,8 seconden op naar 100 kilometer per uur, met een max van 176 kilometer per uur.

De laadtijd is 10,5 uur aan de gewone lader. Lig je aan een snellader, dan ben je na 44 minuten klaar voor de volgende 375 kilometer.


Volkswagen e-Golf

De auto-configurator van VW Duitsland.

De elektrische Volkswagen komt op een vierde plaats met 1.670 verkochte modellen. Kost dat? 40.325 euro.

Dan heb je een bruikbare accucapaciteit van 32 kWh, een bereik van 190 kilometer, een verbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer en een auto die optrekt naar 100 kilometer per uur in 9,6 seconden.

Laden? Kost je 5 uur en een kwartier, en 36 minuten aan de snellader.


Nissan Leaf

Hekkensluiter met 1.538 verkochte modellen in 2019: de Nissan Leaf. Deze rij je al voor een slordige 36.990 euro.

Dan heb je ook wat: voorwielaandrijving, optrekken vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 7,9 seconden en een topsnelheid van 144 kilometer per uur.

Je komt er 230 kilometer ver mee want je hebt een bruikbare accucapaciteit van 38 kWh. Daarna moet je aan het infuus en met een laadsnelheid van 19 kilometer per uur komt dat neer op een laadtijd van 12,5 uur. Sneller kan, en dan ben je in 42 minuten klaar.


Lees meer over elektrisch rijden: