Wie elektrisch rijdt heeft een oplaadpunt nodig. Dat kan een publiek laadpunt zijn, maar je kunt ook voor een laadpaal thuis kiezen. Een goede vergelijking maken van verschillende aanbiedingen, blijkt echter niet zo eenvoudig.

Wie thuis een eigen laadpunt heeft, geniet verschillende voordelen. Laad je thuis, dan betaal je alleen het huidige stroomtarief van ongeveer 0,23 euro per kWh: dat is gemiddeld 7 tot 12 cent per kilowattuur goedkoper dan op een openbaar laadpunt.

Wek je thuis met zonnepanelen stroom op, dan kan het prijsvoordeel nog groter zijn, zeker zolang de salderingsregeling voor zonne-energie blijft bestaan.

Ook handig: je privé-laadpunt is nooit bezet door anderen, dus hoef je niet op je beurt te wachten. Je kunt er zelfs geld aan verdienen door anderen op jouw punt te laten laden.

Laadpaal: prijzen vergelijken is lastig

Maar een laadpaal zelf is ook niet gratis. Daarom wierpen we een blik op aanbiedingen van de drie grote energieleveranciers – Essent, Eneco en Nuon/Vattenfall – om te kijken wat voor prijzen je tegenkomt als je thuis een laadpunt wil voor je elektrische auto. Kwestie van alle specs naast elkaar leggen en een keuze maken, dachten we. Maar zo’n vergelijking is allesbehalve eenvoudig.

De prijzen van laadpunten thuis zijn afhankelijk van een reeks factoren, waaronder de prijs van het laadkastje zelf en de installatiekosten. Bij dat laatste speelt weer mee of er aanpassing gedaan moeten worden bij de elektriciteitsvoorziening thuis.

De kosten van een laadpunt thuis verschillen ook omdat de laadsnelheid sterk uiteen kan lopen, afhankelijk van de keuzes die je maakt. Die laadsnelheid hangt trouwens niet alleen af van het laadkastje (wallbox) dat je neemt, maar ook van de hoofdaansluiting thuis. Is dat een 1-fase-aansluiting of een 3-fasenaansluiting?

Lees ook op Business Insider

Lees daar hier meer over: Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

Om het nog extra ingewikkeld te maken: niet elke elektrische auto kan laden op zowel een 1-fase-aansluiting als een 3-fasenaansluiting. De laadmogelijkheden van je elektrische auto spelen dus ook een rol.

Resumerend moet je in ieder geval antwoord hebben op drie vragen zien te vinden, als je aanbiedingen van laadpunten gaat vergelijken:

  • Welke kosten zijn gedekt als je een laadpunt laat installeren?
  • Welke diensten en abonnementen krijg ik erbij?
  • Is de fase(n)-aansluiting van mijn auto én die van mijn woning compatibel? En welk laadkastje past daarbij?

Om een idee te geven noemen we hieronder kort enkele opties die je tegenkomt op de websites van de grote energieleveranciers Essent, Eneco en Nuon/Vattenvall. Met als waarschuwing: het is appels met peren vergelijken, want het model elektrische auto én de stroomsituatie thuis spelen een grote rol bij de mogelijkheden.


Essent: Hidden

We beginnen bij Essent. Deze energieleverancier biedt sinds een week de laadoptie ‘Hidden’, die is ontwikkeld door de Utrechtse startup Blue Current. De Hidden is een 22kW AC-laadpunt waarbij de laadtechniek is weggewerkt in de meterkast. Je kunt vervolgens zelf kiezen waar je een laadkabel uit de muur wilt laten komen.

Essent noemt een prijs van 995 euro voor de Hidden zelf. Maar om een totaalprijs te krijgen – afhankelijk van of je bijvoorbeeld kiest voor ‘Dynamic Load Balancing’ om overbelasting van je stroomnetwerk te voorkomen – moet je een offerte op maat aanvragen.


NUON: Smart Laadpaal One

NUON biedt de thuislader aan via de NUON Smart Laadpaal One. Dit is een alles-in-één-pakket inclusief laadpaal en installatie. Dan heb je een enkel laadpunt, installatie op een paal of aan een muur (inclusief eventueel graafwerk), altijd inzicht in je verbruik en automatische verrekening van je stroomkosten.

De prijs van de Smart Laadpaal One bedraagt exclusief btw 1.500 euro. Wil je ook gebruik maken van ‘Dynamic Load Balancing’, dan kost dat 200 euro extra, exclusief btw.

Nuon biedt echter ook een offerte op maat aan, Zorgeloos Thuisladen Compleet. In dat geval is de 1.550 euro ex btw een vanafprijs.


Eneco: invulmodule

Eneco start niet met een indicatieve prijs van een specifieke laadpaal of een alles-in-een-pakket. Deze energieleverancier werkt meteen met een invulmodule. Om te beginnen moet je hierbij aangeven welk model elektrische auto je hebt.

Vervolgens kun je kiezen uit enkele wallboxen van EVBox en ICU Eve. Die variëren in prijs van 900 euro tot 2.300 euro (exclusief btw).

Daarna moet je gegevens invullen over de aansluitwaarde van je woning en het laadvermogen van je auto, of je een wandpunt wilt aan de muur of een laadpaal, en hoe je het laadpunt wilt laten installeren. Plus: wat voor soort onderhoudscontract denk je af te sluiten?
Met deze specificaties kun je een offerte-aanvraag doen om tot een totaalprijs te komen. Maatwerk dus.

Lees meer over elektrisch rijden: