Duurdere elektrische auto’s verdwijnen na vijf jaar steevast naar het buitenland. De cijfers van VWE Automotive, zakelijke dienstverlener voor de autobranche, laten bijvoorbeeld zien dat het afgelopen jaar meer dan 750 Tesla’s de grens over gingen. Dat was ongeveer de helft van de ruim 1.500 elektrische occasions die werden geëxporteerd.

De export zal de komende jaren alleen maar toenemen, denkt de VWE.

Gerhard Heijink van de VWE heeft wel een verklaring voor deze trend: “De Tesla is echt een zakelijke auto die vaak in de lease wordt gebruikt. Het bijtellingsvoordeel geldt in Nederland alleen in de eerste vijf jaar. Zodra een auto ouder wordt, is dat voordeel in Nederland weg. Dan wordt de auto voor zakelijke gebruikers minder interessant.”

Leaseplan, de grootste leasemaatschappij van Nederland, herkent dat beeld. Een woordvoerder geeft aan dat elektrische leaseauto’s van jonger dan vijf jaar opnieuw in te zetten zijn als occasion lease.

Die ‘tweede ronde’-lease van bijvoorbeeld twee jaar oude Tesla’s is populair, meldt Leaseplan. Leaserijders hebben dan geen wachttijd, profiteren soms nog van de oude bijtellingsregels en hebben een korte resterende looptijd. Maar is de auto eenmaal ouder dan vijf jaar, dan houdt het doorgaans op.

Waarom zou je een Tesla niet langer dan 5 jaar leasen?

Dat het voor leaserijders niet erg interessant is om na vijf jaar opnieuw voor dezelfde auto een leasecontract af te sluiten, heeft te maken met enkele bijzondere regels rond de bijtelling voor privégebruik. Dit is het belastbare bedrag dat je moet optellen bij je inkomen, uitgedrukt als percentage van de cataloguswaarde van de auto.

Stel, je hebt een vijf jaar oude Tesla als lease-auto. Dan krijg je te maken met de volgende regeling: na afloop van de leaseperiode van 60 maanden betaal je bij een elektrische auto van vóór januari 2014 zeven procent bijtelling tot 50.000 euro cataloguswaarde. Over de cataloguswaarde boven de 50.000 euro moet je 25 procent bijtelling betalen.

Lees ook op Business Insider

Deze percentages voor de bijtelling lijken op die van de regeling voor nieuwe lease-auto’s die sinds dit jaar geldt. Maar ze zijn net iets hoger.

Sinds 1 januari 2019 geldt de regel dat je voor een nieuwe elektrische auto tot een cataloguswaarde van 50.000 euro een bijtelling voor privégebruik van 4 procent moet rekenen. Voor het bedrag boven de 50.000 euro moet je 22 procent van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen. Dit is dus iets gunstiger dan doorgaans met het leasen van een oudere elektrische auto.

Bij een vijf jaar oude Tesla is het bijtellingspercentage tot 50.000 euro immers 3 procentpunt hoger (7 procent in plaats van 4 procent); en boven de 50.000 euro geldt hetzelfde (25 procent bijtelling in plaats van 22 procent).

“Ontzettend zonde”, vindt Mark Schreurs van MisterGreen Electric Lease. “Van de Tesla’s uit 2013 verdween twee derde afgelopen jaar naar het buitenland.” Hij betreurt dat prima elektrische auto’s na een flinke fiscale stimulans na een paar jaar al naar het buitenland verdwijnen. “Nederland is een leverancier van prima onderhouden Tesla’s die ons goed zouden kunnen helpen de klimaatdoelstellingen te halen.”

Schreurs bepleit een wijziging van de wetgeving. “Waarom zouden we de 60 maanden leasetermijn tegen lage bijtelling niet verlengen naar 120 maanden?”

Tesla als occasion: waarom blijft die niet in Nederland?

Heijink van de VWE denkt dat de Tesla’s voor de meeste particulieren te duur zijn. “Kijk maar naar de vraagprijs van het meest aangeboden type Tesla van vijf jaar oud; de Tesla Model S 85 uit januari 2014. Als je kijkt naar de gemiddelde tellerstand van dik 120.000 kilometer, dan betaal je momenteel bijna 45.000 euro voor zo’n auto.”

Leaseplan verkoopt onder meer Tesla’s via Carnext.com. Aantallen geeft de maatschappij niet uit concurrentieoverwegingen. Maar een deel gaat naar het buitenland, meldt de leasemaatschappij.

Leaseplan zou graag willen dat hybride auto’s en elektrische auto’s ook na vijf jaar aantrekkelijk blijven voor Nederlandse autorijders. Voorlopig is dat niet zo.

De afzetmogelijkheden in Nederland lijken beperkt. Daarom kijken leasemaatschappijen volgens Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders ook naar export van ex-leasewagens. “Leasemaatschappijen verkopen auto’s makkelijk internationaal, ze zoeken gewoon waar de beste prijs te halen valt. Zeker voor auto’s met een hogere dagwaarde kan export lonen.”

Dus veel Tesla’s gaan de grens over: waar gaan ze heen?

Tweedehands Tesla’s gaan vooral naar Duitsland, België, Spanje en Portugal. Deze landen zijn goed voor de afname van ruim twee derde van de Nederlandse tweedehands Tesla’s, blijkt uit gegevens van VWE Automotive.

Subsidies en andere prikkels voor schone auto’s verschillen per land. Er zijn landen waar elektrische auto’s niet alleen subsidie krijgen, maar ook voorrang bij parkeren. Verder stimuleren sommige landen en steden gebruik van elektrische auto’s als taxi.

Leaseplan ziet bijvoorbeeld interesse vanuit de C40-steden. De C40 is een groep van 96 wereldsteden die volop inzet op het halen van de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Ook door vervoer met een lage CO2-uitstoot te stimuleren.

Dit maakt taxichauffeurs happig op bijvoorbeeld Tesla’s. Die auto’s combineren een lage uitstoot aan een lange levensduur. Bovendien geven diverse steden ondersteuning aan elektrische rijders.

Heijink van de VWE: “In veel landen is er geen sprake van een doorslaggevend bijtellingsvoordeel dat alleen in de eerste vijf  jaar van een auto geldt, maar zijn er voordelen die tijdens de hele levensduur gelden.”

Nederlandse markt voor elektrische auto’s

Nederland telde eind vorig jaar ruim 35.000 volledig elektrische auto’s, volgens cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Tesla’s zijn daar nu behoorlijk in vertegenwoordigd. Er rijden er ongeveer 15.000 rond in Nederland, dus ruim twee op de vijf elektrische auto’s is een Tesla.

Maar bij ongewijzigd leasebeleid zullen veel Tesla’s na vijf jaar naar het buitenland verdwijnen, verwachten diverse marktpartijen.

Van Biezen van de Vereniging van Elektrische Rijders wijst erop dat het aanbod van elektrische auto’s steeds diverser wordt. Hierdoor zullen Tesla’s van meer dan 50.000 euro sowieso minder dominant worden. “Zelf rij ik een Nissan Leaf, een fijne auto. Ik lease hem en ruil om de twee jaar in. Ik heb al de derde Leaf. De techniek gaat hard, de actieradius neemt ook iedere ‘generatie’ toe. Met 250 kilometer voor ik moet opladen kom ik prima uit.”

Lees meer: