• Analisten van de Zwitserse bank UBS denken dat Tesla op termijn de winstgevendste automaker blijft.
  • Het bedrijf van Elon Musk kan vooral verdienen aan de verkoop van licenties op software, denkt UBS.
  • De vroege Tesla-investeerder Steve Westly denkt dat de automaker het zwaar gaat krijgen door de toegenomen concurrentie van onder meer Volkswagen.

Wordt Tesla uiteindelijk een winnaar of een verliezer? Het is maar hoe je het bekijkt, blijkt als je de zorgen en een optimistische toekomstvisie naast elkaar legt.

Zelfs nu de concurrentie op het gebied van elektrische voertuigen heviger wordt, zal Tesla de komende jaren de meeste winst bij elkaar harken. Tenminste, dat is de verwachting van analisten van zakenbank UBS.

Zij verwachten overigens dat de autoverkoop tweede viool zal spelen bij de winst van de autobouwer. Ook nu al komt 1,6 miljard dollar van de totale omzet van 31,1 miljard uit andere activiteiten. Tesla verdient namelijk flink aan de verkoop van emissierechten aan andere autofabrikanten.

Tesla zal uiteindelijk het meest profiteren van de software die het bedrijf ontwikkelt, denkt UBS. Daar kan het bedrijf licenties voor verkopen aan andere autobouwers.

Anderen zullen meer bouwen, maar Tesla kan winstkampioen worden

Volgens de analisten van UBS zullen Tesla en Volkswagen in 2025 de twee grootste producenten van elektrische wagens zijn. Maar Elon Musks bedrijf zal elke andere fabrikant ver overtreffen in operationele winst.

De analisten schatten dat Tesla dat jaar 2,3 miljoen elektrische wagens zal verkopen, tegen een operationeel resultaat van 20 miljard dollar.

Volkswagen zal naar verwachting meer e-auto's verkopen, namelijk 2,6 miljoen stuks. Maar daar staat een lagere winst tegenover van 7 miljard dollar.

Naaste concurrent General Motors komt met 800.000 verkochte elektrische voertuigen en ongeveer 2 miljard dollar aan operationele winst pas op de derde plaats in de outlook van UBS.

Tesla's enorme winstvoordeel komt niet uit auto's, maar uit software

Tesla's aan de lader bij een dealer. Foto: Michael Reynolds
Tesla's aan de lader bij een dealer. Foto: Michael Reynolds

Anticiperend op de leiderschapsrol van Tesla in de automarkt heeft UBS dinsdag het koersdoel voor de autobouwer meer dan verdubbeld, van 325 naar 730 dollar.

"Tesla heeft het potentieel om een van de meest waardevolle softwarebedrijven te worden", stelt UBS-analist Patrick Hummel. "Dat is het nieuwe tijdperk en voor ons de belangrijkste aanjager van de waardering."

"Geen enkele andere autofabrikant is dichter bij het te gelde maken van volledig autonoom rijden voor dagelijks gebruik. De schaalbaarheid van Tesla's technologie creëert volgens ons de grootste software-gedreven omzetkans in de industrie."

Van de verwachte 20 miljard dollar operationele winst is naar verwachting 9 miljard dollar direct gerelateerd aan het verkopen van licenties voor Tesla's software. "VW zal dankzij schaalgrootte een grote voorsprong hebben op alle andere fabrikanten, maar met een veel kleiner voordeel qua software ten opzichte van Tesla."

De concurrentie van Tesla zit niet stil

De Volkswagen ID.4 e-SUV. Foto: EPA/Filip Singer
De Volkswagen ID.4 e-SUV. Foto: EPA/Filip Singer

Niet iedereen is onverdeeld enthousiast over de toekomst van Tesla. Voormalig bestuurslid Steve Westly denkt dat de autobouwer wel degelijk last kan krijgen van de concurrentie, die bezig is met een inhaalslag.

Westly was een vroege Tesla-investeerder en is vaak optimistisch geweest over de vooruitzichten van het bedrijf. Maar: "Tesla zal niet voor eeuwig de ongekroonde EV-koning blijven", zegt hij nu tegen CNBC.

De fabrikant zal zich vol op de productontwikkeling moeten storten om een voorsprong te kunnen behouden, denkt Westly. Het voormalig Tesla-bestuurslid verwees daarbij in het bijzonder naar de recente inspanningen van bijvoorbeeld General Motors en Volkswagen.

Lees meer: Zo ‘elektrisch’ willen 8 klassieke automerken over 5 tot 10 jaar zijn

Ook vanuit andere autobouwers ligt er gevaar op de loer. Westly verwees in zijn toekomstvisie naar elektrische auto's van luxemerken als Audi en Porsche, maar ook van minder dure voertuigen van bedrijven als Nio en Li Auto in China.

Een eerdere studie van marktonderzoeker J.D. Power liet zien dat veel kopers een ander merk dan Tesla overwegen voor hun elektrische auto. Sommige investeerders zien Tesla's marktwaarde van meer dan 700 miljard dollar dan ook als overgewaardeerd.

Of de hevige concurrentie het merk een echte slag kan toebrengen blijft de vraag. Uit de analyses van UBS valt immers op te maken dat het in de lijn der verwachting ligt dat Tesla een stapje terug zal moeten doen bij de fabricage, maar niet in winstgevendheid.

Lees meer over Tesla: