De oplage van dagblad De Telegraaf zal dit jaar naar verwachting niet verder dalen.

Dat zei financieel topman Fred Arp van moederbedrijf TMG woensdag in een toelichting op de jaarcijfers.

De Telegraaf wil met een iPad-actie nieuwe lezers werven. In januari en februari kon de krant al 26 duizend nieuwe abonnees verwelkomen. Die krijgen bij een tweejarig abonnement een iPad cadeau.

De grootste krant van Nederland zag de betaalde printoplage in het derde kwartaal van 2013 verder dalen in vergelijking met een jaar eerder.

Eind september had De Telegraaf bijna 489 duizend betalende abonnees bij wie de krant dagelijks op de deurmat ploft, blijkt uit cijfers van oplage-onderzoekinstituut HOI. Dat zijn er ruim 50 duizend minder dan in het derde kwartaal van 2012, een daling van 9,5 procent.

De Telegraaf is qua betaalde printoplage nog steeds de grootste krant van Nederland, maar het gat ten opzichte van het AD is de afgelopen jaren aanzienlijk kleiner geworden.

Waar er in het derde kwartaal van 2010 nog meer dan 200 duizend abonnees verschil zat tussen beide kranten, is de kloof drie jaar later geslonken tot 123 duizend.

Bovendien kreeg De Telegraaf van de ‘grote vier’ de meeste opzeggingen te verwerken in drie jaar tijd. Zo’n 116 duizend mensen vonden het niet meer de moeite waard om de krant in de brievenbus te krijgen.

Financieel topman Fred Arp zegt nu te verwachten dat de oplagedaling dit jaar stopt, door de iPad-actie. Bij de overige kranten van het concern zal wel sprake zijn van een verdere terugloop.

Lees ook: Wat De Telegraaf kan leren van Bild

Ook de advertentieopbrengsten zullen volgens de TMG-bestuurder dit jaar verder afnemen. Aan een concrete winstverwachting voor 2014 waagde Arp zich niet. “Dat is in deze barre tijden haast ondoenlijk”, aldus de financieel bestuurder, die bij de cijferpresentatie de door griep gevelde interimtopman Cees van Steijn verving.

Cadeau- en kortingsacties

Om de afname van het aantal betalende lezers tot staan te brengen, wil TMG opnieuw cadeau- en kortingsacties inzetten bij zowel de landelijke als de regionale kranten. Het bedrijf heeft daar “enkele miljoenen” voor uitgetrokken. “Die acties hebben vorig jaar goed gewerkt, maar nog niet genoeg om de daling te stoppen”, zei Arp.

Kostenbesparingen

Verder verwacht TMG dat kostenbesparingen opnieuw een deel van de voorspelde omzetdaling zullen compenseren. Van de geplande 120 miljoen aan bezuinigingen tussen 2012 en 2016 moet 52 miljoen nog worden behaald. Tot dusver zijn 410 banen geschrapt op een totaal aantal van 700 dat in diezelfde periode moet verdwijnen.

Bij alle onderdelen behalve Sky Radio, waar de omzet groeide, zijn het afgelopen jaar banen geschrapt. Het bedrijf heeft volgens Arp geen andere keuze. “We moeten de kosten terugbrengen om gezond de toekomst in te gaan”, zei hij. Daarbij kijkt TMG ook naar samenwerking met andere mediapartijen, bijvoorbeeld op het gebied van druk en distributie.

Puzzeltak Keesing

TMG heeft een tijdlang geprobeerd zijn puzzeltak Keesing te verkopen. Uiteindelijk is evenwel besloten het onderdeel te behouden. Volgens Van Erp was er veel belangstelling, vooral van financiële partijen, maar stonden de krappe financieringsmogelijkheden een goede overnameprijs in de weg.

Het WK voetbal in Brazilië komende zomer zou volgens Arp “normaal” zo’n 2 miljoen euro aan extra omzet moeten opleveren. “Ook voor ons geldt: hoe verder Oranje komt, hoe beter”, zei hij. “Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat we ver zullen komen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl