De Telegraaf Media Groep gaat duizenden ongebruikte servers van de socialenetwerksite Hyves gebruiken om clouddiensten aan te bieden aan bedrijven.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad (FD) maandag.

Hyves, dat in 2010 werd overgenomen door de Telegraaf Media Groep (TMG), was jarenlang de populairste sociale netwerksite van Nederland met ruim 7 miljoen unieke bezoekers per maand. Het bezoek is dit jaar echter gehalveerd, waardoor er overcapaciteit is ontstaan, bevestigt Hyves-woordvoerder Maarten Naaijkens tegenover Tweakers.

De vriendensite zit echter vast aan langlopende leasecontracten. Door de opslagruimte te verhuren aan derde partijen wil het bedrijf een deel van de gemaakte kosten terugverdienen. Tien procent van de 3000 servers zou worden verhuurd, meldt de NOS.

Concrete opdrachten

De financiële topman van TMG, Fred Arp, wil tegenover het FD niet bevestigen dat het mediaconcern een clouddienst op wil zetten. Van Arp: “We denken na over waar we de capaciteit van Hyves voor in gaan zetten, meer niet.”

Hyves zegt echter zeker te weten dat de dienst er komt. TMG heeft een ronde gemaakt langs onder meer universiteiten en wetenschappelijke instituten. Daar zijn al concrete opdrachten uit voortgevloeid, aldus Hyves.

Overname een flop

TMG legde twee jaar geleden 53 miljoen euro op tafel voor Hyves. De vriendensite moest een belangrijke rol spelen in de metamorfose van TMG, dat minder afhankelijk wil worden van de kranten. Het enorme bereik van Hyves kon de digitale activiteiten van de uitgever een flinke duw in de rug geven.

Lees ook op Business Insider

Dat pakte echter anders uit. Het bezoek aan Hyves is dit jaar in elkaar gezakt: kwamen er in oktober vorig jaar nog ruim 7 miljoen Nederlanders op Hyves.nl, een jaar later is dat nog maar de helft, blijkt uit cijfers van de Stichting Internet Reclame (STIR).

Vooral ‘de boodschappers’ en hoogopgeleiden vertrekken en dat zijn nu juist de lucratiefste doelgroepen voor adverteerders. Het is dan ook geen verrassing dat Hyves in financieel opzicht onder de maat presteert. TMG spreekt al kwartalen achtereen van ‘tegenvallende resultaten’ bij het sociale netwerk. In het derde kwartaal drukte Hyves de internetactiviteiten van TMG sterk.

Kennis Hyves elders inzetten

De uitgever zoekt naar manieren om toch nog iets aan de aankoop te hebben. Zo worden technici van Hyves ingezet elders binnen TMG, al zijn de beste mensen inmiddels vertrokken, schrijft het FD.

Met het aanbieden van cloudopslag wil TMG nu de leegstaande servers van Hyves een nuttige bestemming geven. Sinds vorig jaar zet Hyves de eigen servers al in voor zustersites binnen TMG. “Voor een select aantal partners hebben wij besloten deze dienst commercieel te ontsluiten”, bevestigt een woordvoerder van De Telegraaf tegenover het FD.

Kansrijke strategie

Volgens industriekenners is het aanbieden van een clouddienst een kansrijke strategie voor TMG. Steeds meer bedrijven besteden een deel van de IT uit via internet. Marktonderzoeksbureau Gartner becijferde dat de markt dit jaar met 20 procent groeit naar 109 miljard dollar.

Nederland is bovendien een geschikt land voor het opzetten van een clouddienst. Na Chili is ons land het tweede land ter wereld dat netneutraliteit in de wet heeft vastgelegd. Dat houdt in dat internetaanbieders al het internetverkeer gelijk moeten behandelen.

Overheid kan niet meekijken

Ook heeft Nederland een zeer solide elektriciteitsnetwerk en bezit het met de AMX één van de drukste internetknooppunten ter wereld. Als kers op de taart heeft Nederland geen strenge anti-terrorismewetgeving ingevoerd, waardoor de overheid geen toegang heeft tot de servers. Dat in tegenstelling tot de VS, waar de overheid onder de Patriot Act mee mag kijken op de computers van Amerikaanse bedrijven.

Hoewel clouddiensten een groeimarkt zijn, moet De Telegraaf zich wel onderscheiden, aldus Jan Aleman, secretaris van Stichting Eurocloud Nederland. “Clouddiensten zijn er in alle smaken. Het is belangrijk om een niche te kiezen.”