Goed nieuws voor het Amsterdamse softwarebedrijf Usabilla: SurveyMonkey, een grote Amerikaanse aanbieder van online-enquêtes, neemt Usabilla over voor ongeveer 80 miljoen dollar.

Usabilla maakt software waarmee bedrijven feedback kunnen verzamelen van hun klanten. Ruim 450 organisaties maken er gebruik van, waaronder Philips, KLM en Toyota. En hoewel veel mensen SurveyMonkey kennen van de enquêtes voor bijvoorbeeld scripties, richt het Amerikaanse bedrijf zich de afgelopen jaren steeds meer op de zakelijke markt en op het verzamelen van feedback.

Usabilla werd in 2009 opgericht door Paul Veugen, die al na drie jaar besloot om zich op zijn andere startup te gaan richten. Marc van Agteren nam het stokje over en stond meteen voor een grote uitdaging, vertelde hij eerder tegen Emerce. “Er waren twee opties: ten onder of het roer om.”

“In mei 2012 waren we denk ik twee maanden verwijderd van een faillissement”, zei hij tegen De Ondernemer. De startup groeide, trok klanten als Sony, Disney en Sanoma aan, maar de omzet bleef achter. Daarom was Van Agteren genoodzaakt om meer dan de helft van zijn medewerkers te ontslaan. Van de elf mensen moesten er zeven weg: een moeilijk besluit.

Ook sleutelde hij aan het verdienmodel. “Eerst konden klanten een maandabonnement nemen, en dat is precies wat ze deden.” Nieuwe klanten gebruikten Usabilla een maand om te kijken wat klanten van hun bedrijf vonden, maar zeiden daarna hun abonnement meteen weer op. Daardoor kwam er geen geld binnen.

Van Agteren bracht daar op twee manieren verandering in: hij wijzigde het productaanbod met aparte oplossingen voor het web, mail en apps. En het prijsmodel ging op de schop, zodat klanten een verbintenis voor een jaar aan zouden gaan. “Binnen acht maanden draaiden we break-even.”

Tot 2015 werkten er vier mensen bij Usabilla, inmiddels zijn dat er ruim 130. En hoewel de ondernemers over de omzet niets willen zeggen, verdubbelen de inkomsten volgens Sprout ieder jaar.

Lees ook op Business Insider

Volgende stap

Het gaat dus goed met het bedrijf. En daarom was CEO Van Agteren al een poosje aan het kijken naar een volgende stap, zegt hij tegen Business Insider. “Daar hadden we verschillende opties voor, die we tot het einde heel erg open hebben gehouden. Maar we zijn eigenlijk via via in contact gekomen met SurveyMonkey.”

“We hadden een paar jaar geleden al contact met ze, maar toen hadden zij nog een wat andere focus en waren wij nog heel druk bezig met het opstarten van ons eigen proces.” Toen waren de twee bedrijven dus nog niet voor elkaar geschikt, maar ze bleven met elkaar in contact. “Tegelijkertijd bleven wij ook praten met andere partijen. Het was SurveyMonkey die uiteindelijk het initiatief nam om toch samen verder te gaan.”

Voor Roel Jansen, commercieel directeur van Usabilla, was het een logische keuze om daarin mee te gaan. “We passen heel erg goed in hun product”, zegt hij. “SurveyMonkey verzamelt voornamelijk feedback van bestaande klanten, terwijl wij mensen kunnen benaderen die nog geen klant zijn.” Van Agteren vult aan: “En SurveyMonkey is vooral actief in de Verenigde Staten, terwijl wij op de Europese markt inmiddels een grote speler zijn. Zij kunnen ons daar helpen te groeien, en wij hen in Europa.”

‘Dit is echt next level’

Hoewel SurveyMonkey 100 procent van de aandelen overneemt, blijft Usabilla zelfstandig opereren. “Al onze werknemers houden dezelfde rol en blijven rapporteren aan dezelfde mensen. Alleen voor Marc verandert dat, hij gaat rapporteren aan SurveyMonkey”, zegt Jansen. En ook de plannen blijven grotendeels hetzelfde. Van Agteren: “We blijven verder bouwen aan het bedrijf. We hebben al een hoop plannen voor 2019 en 2020 en die blijven we gewoon uitvoeren. We willen dezelfde service blijven leveren.”

“Of we daarna nog grote dromen hebben? We zijn net overgenomen, er is net een heel grote droom in vervulling gegaan”, zegt Van Agteren. “Maar uiteindelijk wil je dat als je zo’n stap maakt, dat die stap succesvol wordt. Daar willen we aan onze kant alles aan doen, voor mij persoonlijk is dat de komende jaren heel belangrijk.”

Jansen richt zich voorlopig ook op de samenwerking tussen de twee bedrijven. “We willen ons best doen om onderdeel te worden van de SurveyMonkey-familie. Daar zit zoveel talent en zoveel ervaring, daar kunnen we veel van leren. In hun board zitten heel indrukwekkende mensen, zoals Sheryl Sandberg van Facebook en Serena Williams. Dat is echt next level, heel anders dan wat we hier in ons kikkerlandje zien.”

Lees meer over ondernemen: