Miljardair en ondernemer Richard Branson adviseert Tesla’s Elon Musk vaker het bed op te zoeken.

“Elon is een enorm creatief persoon, maar  hij zou meer moeten slapen”, aldus Branson naar aanleiding van de recente escapades van Musk.

Slaapcoach Floris Wouterson denkt dat Musk veel baat kan hebben bij Branson’s advies. “Ondernemers, atleten en andere ‘high performers’ hebben goede slaap keihard nodig.”

Wouterson claimt dat slaap zelfs belangrijker is dan goed eten of bewegen. Zijn boek ‘Superslapen‘ kwam medio september uit en is al aan de tweede druk toe. “Er zijn al bijna 2.000 boeken verkocht.”

In Europa is Wouterson naar eigen zeggen de eerste ‘slaap performance coach’. “Dat is niet zo moeilijk, want ik heb de term zelf bedacht”, zegt hij tegen Business Insider. “Maar ik ben al jaren bezig met research en las alles wat ik maar kon vinden over optimale slaap.”

Hij is vervolgens gaan coachen. Atleten en topmanagers claimen veel baat te hebben bij Woutersons aanpak.

Zelf komt Wouterson uit een ondernemersfamilie. Hij woont in Vlaanderen. Zijn vrouw heeft sinds 2002 een aantal slaapcomfortzaken opgezet.

Lees ook op Business Insider

In de afgelopen zestien jaar sprak Wouterson duizenden klanten en raakte hij steeds meer gefascineerd door slapen, ook omdat hij een tijdje zelf slecht sliep.

De gevolgen van slecht slapen worden volgens Wouterson sterk onderschat. “Vermoeidheid, prikkelbaarheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid. Het werkt tegen je in je werk en in je relaties. De kans op blessures of ongelukken neemt ook met 40 procent toe.”

De langetermijneffecten van slecht slapen kunnen ook heftig zijn. Depressie en een burn-out kunnen op de loer liggen als je niet tot rust komt.

Tegenover Business Insider geeft Wouterson 5 tips om een superslaper te worden.


1. Vergeet ‘acht uur slaap moet’

Het idee-fixe dat je acht uur moet slapen, zorgt volgens Wouterson voor slaapstress. “Als je meent dat je elke nacht acht uur moet slapen, kan dat tegen je werken.”

Wakker liggen en in bed blijven omdat je acht uur moet halen, is volgens Wouterson onzinnig.

Je moet je eigen slaapritme vinden en zoveel mogelijk op een vast moment gaan slapen en op een vast moment opstaan. “Blijf niet liggen. Dat de slaap vanzelf wel komt is een misvatting.”


2. Geloof verhalen over superkort slapen niet

Verhalen over CEO’s of politici die aan een paar uur slaap genoeg hebben, klinken stoer. Maar volgens Wouterson kan maar een paar procent van de mensen echt structureel toe met weinig slaap.

Er valt wel op te trainen om tijdelijk minder te slapen, stelt hij. Wouterson coachte Sanne Haarhuis die als piloot wedstrijden met heteluchtballons doet. Zij wist haar slaappatroon te reguleren en zware meerdaagse wedstrijden te doorstaan met een minimum aan slaap.

Ook ziet Wouterson topsporters die met hazenslaapjes snel kunnen bijtanken. “Je kan met een powernap van 12 minuten voor twee uur energie opdoen.” Je moet dan wel op tijd weer wakker te worden, vóór je in een heel diepe slaap zakt.

Volgens Wouterson kun je dat bereiken door bijvoorbeeld een sleutelbos in je hand te houden bij een klein dutje. “Zodra je te diep wegzakt, ontspant je hand, de sleutels vallen op de grond en je bent weer wakker.”


3. Kleine stapjes zorgen voor grote veranderingen

Wouterson is ervan overtuigd dat er niet één quick fix is om beter te slapen. Er zijn verschillende terreinen die aandacht behoeven.

“Tachtig procent van de vijf slaapproblemen is aangeleerd”, zegt hij. Met kleine stappen door aanpassing van bijvoorbeeld voeding, lichaamsbeweging en de slaaproutine kun je enorm veel bereiken.

Maar zelfonderzoek, kijken naar je houding ten opzichte van slapen, is misschien wel het belangrijkst volgens Wouterson: “Slapen zit tussen de oren.”


4. Kies goede voeding én neem een mediadieet

Eten en rust in je hoofd. Dat zijn in ieder geval twee dingen die extra aandacht vragen. Kies voor gezond eten en wees voorzichtig met koolhydraten, suiker en alcohol, stelt Wouterson: “Goede nachtrust begint op je bord.”

Piekeren en peinzen helpt uiteraard ook niet als je wilt slapen. Negatieve berichten in de media over ‘de toestand in de wereld’ kunnen je wakker houden.

Wouterson adviseert je aandacht vooral te richten op je eigen ‘circle of influence’: wat zijn uitdagingen in je leven waar je zelf invloed op kan uitoefenen. Werk daar vooral aan. Blijf niet te veel piekeren over problemen waar je niet veel aan kan doen.

Een mediadieet kan rust brengen: leg in de avond ook je smartphone weg, een paar uur vóór je gaat slapen.


5. Ondernemers, investeer in de slaap van je medewerkers

Doorgaan, doorgaan, doorgaan, een extra uurtje draaien: het werkt averechts volgens Wouterson.

Ondernemers zullen de prestaties van hun medewerkers drastisch zien verbeteren als die beter slapen. Het aantal fouten neemt af, betere beslissingen brengen het bedrijf verder.

“Als werkgever wil je niet in de slaapkamer van je medewerkers komen. Maar slaaptrainingen of slaapfaciliteiten aanbieden kan een prima investering zijn”, volgens Wouterson. In Japan is dat volgens de ‘slaap performance coach’ al heel gebruikelijk.


LEES OOK Dit moet je dagelijks opzij zetten om op je 65ste miljonair te zijn