Het Amsterdam college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met plannen voor een heel nieuw stadsdeel in het Westelijk Havengebied waar ruim 150 duizend mensen komen te wonen en werken.

Een stagiair bij de Stedenbouwkundige Dienst had als eerste door welke mogelijkheden er lagen voor een megawijk, schrijft de Volkskrant.

Planologen gingen er in eerste instantie vanuit dat er zo’n negenduizend woningen gebouwd konden worden in Haven-Stad, zoals het stadsdeel gaat heten. Maar toen de stagiair in 2015 de opdracht kreeg uit te rekenen wat er zou gebeuren als bedrijven en woningen niet strikt gescheiden zouden worden,kwam hij tot de ontdekking dat er ruimte was voor maar liefst 40 duizend tot 70 duizend woningen.

“Ik dacht eerst dat hij een fout had gemaakt, maar toen ik het narekende bleek het te kloppen”, zegt hoofdontwerper Bart Vlaanderen tegen de Volkskrant.

De stagiar ging uit van gebouwen van zo’n zeven lagen met kantoren en winkels op de begane grond en appartementen op de bovenverdiepingen. Om die plannen definitief door te laten gaan, moet in navolging van het Amsterdamse stadsbestuur nu ook de gemeenteraad nog groen licht geven.

Net zoveel inwoners als heel Haarlem

De bouw van Haven-Stad gaat vele tientallen jaren duren. Er komen uiteindelijk net zoveel mensen te wonen als in heel Haarlem. Stadszender AT5 maakte een animatie van hoe de nieuwe wijk die grotendeels binnen de ring komt te liggen er uit gaat zien. Twaalf kleinere wijken gaan samen Haven-Stad vormen.

 

Er is een strikte verdeling van het soort huizen dat er komt: 40 procent sociale huur, 40 procent middeldure huur en 20 procent vrije sector, schrijft de Volkskrant. Ook komen er maar liefst 40 nieuwe basisscholen voor alle kinderen die op gaan groeien in Haven-Stad.

Twee nieuwe metrolijnen

Om het stadsdeel bereikbaar te houden en ellenlange files op de ringweg A10-west en de Coentunnel te voorkomen zijn er twee nieuwe metrolijnen gepland. Het is de bedoeling dat mensen zich zoveel mogelijk verplaatsen via ruime fietspaden en nieuwe veerverbindingen over het IJ.

Verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg heeft ook oog voor de belangen van de bedrijven die nu al gevestigd zijn in het Westelijk Havengebied, zegt hij op de gemeentelijke website amsterdam.nl:

“Zorgvuldigheid en samenwerking met de zittende bedrijven is cruciaal bij het ontwikkelen van een wijk ter grootte van de stad Leiden. Het wordt niet zo maar een wijk. We bouwen met elkaar een wijk in een industrieel gebied met een rauw randje aan het water. Dat is uniek.”

Pas in 2050 is Haven-Stad helemaal af. Maar binnen tien jaar moeten de eerste tienduizend woningen er al staan. Als er tenminste genoeg animo is bij projectontwikkelaars, want de gemeente gaat niet zelf bouwen.