“Een prachtig bedrijf.” Zo omschrijft Robert Hoevers Lightyear, de Nederlandse onderneming waar hij tot maart dit jaar Sales & Business Development Manager was.

De zonne-auto van Lightyear werd in juni met veel fanfare aangekondigd. De bolide met zonnepanelen laadt op tijdens het rijden en kan zo 700 kilometer halen op een volle accu, claimen de makers.

Maar er is volgens Hoevers een groot obstakel: het prijskaartje van 149.000 euro. Daarom komt hij met een goedkoper alternatief, de Squad. Dat is een zonne-auto voor in de stad die 6.900 euro kost.

“[Lightyear] is een bedrijf met veel techneuten in dienst. Die willen koste wat kost een zonne-auto maken, tellen de componenten op die daarvoor nodig zijn en dat moet-ie dan kosten”, zegt Hoevers tegen Sprout. “Mijn uitgangspunt is dat je vooral moet kijken naar wat mensen willen betalen, zo kijk ik er als commercieel persoon naar.”

De Squad is geen auto, maar een scooter

De Squad is ontworpen door Chris Klok, die net als Hoevers afkomstig is van Lightyear en eerder betrokken was bij de vliegende auto PAL-V. “Het doel was om een onderscheidend, jong en toegankelijk design te ontwikkelen”, aldus Klok in een persbericht.

Het elektrische stadskarretje gaat pas in 2021 in productie, maar het ex-Lightyear-duo neemt nu alvast de eerste bestellingen aan. Voor het reguliere model is een aanbetaling van 500 euro vereist. Voor het topmodel met alle opties en het maximale bereik moet je 5.000 euro aan reserveringskosten aftikken.

"De auto zoals wij hem voor ogen hebben staat vanaf dinsdagochtend op onze website en dan kijken we hoe de mensen reageren", zegt Hoevers tegen het Eindhovens Dagblad. "We hebben een betaalbaar ontwerp, maar kiezen bijvoorbeeld er geen deuren in te maken. Misschien dat de markt toch voor een deur kiest, dan kunnen we dat veranderen."

Opladen via zonnepanelen op het dak

De Squad is op papier geen auto, maar een scooter met plek voor twee personen die naast elkaar zitten. De deuren en het plaatwerk zijn weggelaten om de kostprijs en het gewicht te drukken. Bijkomend voordeel is dat je makkelijk in kunt stappen. Wie toch 100 procent droog wil blijven, kan 'side covers' als accessoire meebestellen.

De lichte vierwieler kan 45 km/u en haalt door de zonnepanelen op het dak ruim 100 kilometer op een volle accu. Volgens Hoevers kan de stadsauto tot 9.000 kilometer per jaar automatisch opladen. Ben je dagelijks ongeveer een uur onderweg in een stedelijke omgeving, dan kun je volledig reizen op zonne-energie zonder CO2 uit te stoten.

Squad richt zich met name op vervoer in de stad en wil de auto ook via deelplatforms als Car2Go en Felyx aanbieden. Parkeren is in elk geval geen probleem: er kunnen tot wel vijf Squads op de plek van een normale auto parkeren, dwars op een standaard parkeerplaats.

Lees meer over elektrisch rijden: