Het gezamenlijke bod van Siemens en Mitsubishi Heavy Industries op het Franse industriële concern Alstom overtreft dat van concurrent General Electric.

Dat stelde het Duitse concern dinsdag bij een presentatie van het bod in Parijs.

Maandag maakten Siemens en het Japanse Mitsubishi bekend in totaal 7 miljard euro te bieden op de diverse energietakken van Alstom.

Daarnaast werden voorstellen gedaan om onder meer de treindivisies van Alstom en Siemens samen te voegen, waarmee de waarde van het bod in totaal op 14,2 miljard euro zou uitkomen. GE deed eerder een bod met een totale waarde van 12,4 miljard euro op de energie-activiteiten van Alstom.

Lastig bod Siemens op Alstom

Deskundigen gaven dinsdag aan dat Siemens een moeilijk bod heeft opgetuigd met Mitsubishi, dat op zijn beurt weer samenwerkt met het eveneens Japanse Hitachi. ,,Het ziet er financieel wellicht aantrekkelijker uit, maar het is ook ingewikkelder”, stelde een analist van Commerzbank. Volgens ingewijden vindt Alstom het bod zelf ook te complex. Zo zou het bedrijf niets zien in de voorgestelde splitsing van de gas- en stoomturbinedivisies.

GE liet naar aanleiding van het concurrerende bod weten geen interesse te hebben in een biedingsstrijd met Siemens en zijn partners. Het Amerikaanse concern zou echter wel bereid zijn om concessies te doen, die zorgen van de Franse overheid weg kunnen nemen. De regering van president François Hollande zet zich nadrukkelijk in voor het behoud van Alstom, en de banen die het concern biedt, voor de Franse industrie.

Alstom kiest voor Amerikanen

Alstom sprak eerder zijn steun uit voor het bod van GE. Siemens hoopt echter op steun van Frankrijk en Duitsland, bij zijn pogingen om samen met Alstom Europese reuzen op het gebied van energie en transport te creëren.

Topbestuurders van Siemens en Mitsubishi spraken dinsdag met Hollande. Die sprak eerder ook al met de leiders van GE over hun plannen met Alstom. Volgens ingewijden vindt de regering dat alle betrokken partijen hun bod nog moeten verbeteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl