Apple heeft dinsdag naast de iPhone 6 en 6 Plus ook voor het eerst een smartwatch laten zien. Afgelopen week legde de concurrentie de lat in ieder geval hoog voor deze nieuwe categorie gadgets tijdens de elektronicabeurs IFA in Berlijn.

Wearables gaan het helemaal worden. Althans, als we marktonderzoeker IDC mogen geloven. De komende vier jaar groeit de markt voor draagbare gadgets tot 112 miljoen stuks, bijna zes keer zoveel als er in 2014 naar verwachting over de toonbank gaan.

Logisch dat steeds meer fabrikanten een graantje mee willen pikken van deze hype. Zij zijn op zoek naar een nieuwe hit nu de inkomsten uit smartphones iets teruglopen, dus verleggen ze hun aandacht van je broekzak naar de pols.

Naast slimme brillen en fitnessarmbanden, gokken elektronicamakers op de smartwatch. Deze slimme horloges fungeren doorgaans als verlengstuk van je telefoon: zo kun je via een Bluetooth-verbinding op je pols zien wie belt, sms’t of twittert.

Smartwatch van Apple

Ook Apple springt in op deze nieuwe trend en presenteerde dinsdag de Apple Watch, een slim horloge dat kan worden gebruikt voor communicatie en navigatie. Door de ingebouwde hartslagmeter is het tevens een sporthorloge.

De Apple Watch is een verlengstuk van je smartphone en werkt met de iPhone 5 of hoger. Het horloge is beschikbaar in twee formaten (38 en 42mm) en in drie verschillende versies: met een kast van roestvrij staal, aluminium of goud. Ook zijn er zes verschillende polsbandjes. In totaal kun je dus 72 verschillende combinaties maken.

Naast een klein aanraakscherm, heeft het horloge een draaiwieltje (door Apple digital crown gedoopt) aan de zijkant dat wisselende functies heeft: bij een lijst kun je ermee scrollen, bij een kaart kun je ermee in- en uitzoomen.

Lees ook op Business Insider

Dit doet de concurrentie

In tegenstelling tot 2007, toen Apple voor een doorbraak zorgde met de eerste iPhone, lopen concurrerende fabrikanten nu niet achter de feiten aan. Met name concurrent Google roert zich. Op de Berlijnse elektronicabeurs IFA lieten Motorola, ASUS en LG vorige week nieuwe modellen zien met Android Wear, een speciale versie van Google’s mobiele besturingssysteem voor slimme horloges.

Samsung houdt het bij zijn eigen software, terwijl de startup Pebble sinds een jaar aan de weg timmert met een simpel model. Een overzicht van de beste smartwatches van dit moment. Hier moet Apple tegen opboksen.

• Moto 360

Fabrikanten kiezen grofweg twee ontwerprichtingen voor smartwatches: of ze gaan voor een futuristisch model, of ze proberen een echt horloge na te maken. Motorola kiest met de Moto 360 voor het laatste.
moto360

De bouwkwaliteit van deze relatief kleine smartwatch is volgens The Verge en The Wall Street Journal dik in orde. Met name door het ronde scherm lijkt de Moto 360 op een echt horloge. Maar Android Wear is gemaakt voor rechthoekige displays, waardoor elementen uit de software bij de hoeken simpelweg worden afgesneden.

Grootste nadeel is de accuduur. Bij intensief gebruik moet de Moto 360 na een halve dag alweer aan de lader. En dat is voor een gadget van 249 euro onder de maat.

• LG G Watch R

LG probeert een duikershorloge na te bootsen met de G Watch R, die waarschijnlijk rond de 300 euro gaat kosten.

lg g watch r

Volgens Tweakers is het ontwerp geslaagd, al is het horloge enorm groot en dus ongeschikt voor dunne polsen. Het oled-scherm met een resolutie van 320 bij 320 pixels is het absolute pronkstuk van dit slimme uurwerk.

• ASUS Zenwatch

Het Taiwanese bedrijf ASUS is met name bekend van laptops en tablets, maar waagt zich met de Zenwatch ook aan een internethorloge. Met succes, concludeert Tweakers. Door de metalen kast en gebold glas heeft de Zenwatch een chique uitstraling.

asus zenwatch

Qua hardware is de smartwatch van ASUS identiek aan andere Android Wear-horloges. De processor is een Snapdragon 400, het werkgeheugen bedraagt 512MB en binnenin zit 4GB aan opslag. Ook heeft de Zenwatch een hartslagmeter, net als de bovenstaande twee modellen.

• Galaxy Gear S

Samsung gaat duidelijk voor een futuristisch ontwerp. De Galaxy Gear S is een gebogen horloge van glas met een fors scherm van 2 inch.

samsung galaxy gear s

De Zuid-Koreanen slaan met hun nieuwste smartwatch een andere weg in. Waar eerdere versies van de Galaxy Gear een accessoire voor de telefoon waren, kan de Gear S volledig zelfstandig functioneren. Er past een simkaart in, wat betekent dat je ermee kunt bellen. Ook beschikt het horloge, dat op het besturingssysteem Tizen draait, over een volledig qwerty-toetsenbord. Een e-mail versturen is dus mogelijk, al is dat wel wat priegelen.

Kortom: de Gear S is een smartphone om je pols. Voor al die functies betaal je dan ook een forse prijs: 399 euro. Bovendien werkt deze smartwatch alleen met toestellen van Samsung.

• Pebble Steel

Waar Samsung kiest voor een multifunctionele smartwatch met toeters en bellen, houdt Pebble het lekker simpel. Het jonge bedrijf van ondernemer Eric Migicovsky levert sinds 2013 een slim horloge met een e-inkscherm, dezelfde technologie die ook in e-readers wordt gebruikt. Het scherm gebruikt weinig elektriciteit waardoor de Pebble lang meegaat na een oplaadbeurt.

Begin dit jaar presenteerde Pebble een nieuw model gemaakt van roestvrij staal, die 249 dollar moet kosten. De goedkopere versie met een plastic kast is 150 dollar.

pebble steel

Tot nu toe heeft Pebble ruim 400 duizend exemplaren verkocht, laat Migicovsky weten in een gesprek met de Canadese krant The Globe and Mail. Hij zegt niet bang te zijn voor concurrentie van Apple en Google. Maar de vraag of het kleine Pebble het hoofd boven water kan houden als de grote techgiganten de markt bestormen lijkt legitiem.

Lees ook

Leuk die iPhone 6, maar de 5 is nog steeds favoriet

De netbook is terug: net zo goedkoop, maar wel iets groter

Waarom Media Markt eigen laptops gaat verkopen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl