De Nederlandse reissite Travelbird gaat flink reorganiseren. Van ongeveer 100 van de 700 medewerkers wordt het contract niet verlengd. Daarnaast stopt het bedrijf met de activiteiten in Portugal, Spanje, Italië, Hongarije en Polen.

Dat bevestigt Travelbird woensdag tegenover Business Insider. Bij de banen die verdwijnen gaat het volgens de woordvoerster “grotendeels” over aflopende contracten. Op de vraag of er ook medewerkers met een vast contract op straat komen te staan, wilde ze niet ingaan.

Ook trekt Travelbird zich terug uit vijf van de zeventien landen waar de reissite actief is. “Beginnende landen die niet binnen een jaar de gewenste groei hebben laten zien, worden voorlopig on hold gezet”, laat het bedrijf weten middels een persbericht. “De energie en de focus gaat naar nieuwe of bestaande landen die meer groeiperspectief laten zien.”

De activiteiten in Portugal, Spanje, Italië, Hongarije en Polen worden volgens de woordvoerder naar verwachting begin 2016 beëindigd.

Winstgevend worden

Travelbird snijdt in de kosten om winstgevend te worden, laat directeur Symen Jansma weten aan Travelpro.nl. Dat was tot voor kort niet noodzakelijk, omdat het bedrijf steeds nieuwe investeringen op wist te halen. Jansma: “Vanaf volgend jaar willen wij helemaal op eigen benen staan.”

In mei van dit jaar kreeg Travelbird nog een investering van 16,5 miljoen euro van Global Founders Capital, de investeringsmaatschappij van de broers Oliver en Marc Samwer die achter de Duitse startupfabriek Rocket Internet zitten. Het was de derde keer dat Global Founders geld stak in Travelbird. Vorig jaar ontving Travelbird 23 miljoen euro.

“Het gaat er puur om dat wij rationele keuzes maken”, aldus Jansma. “We worden langzamerhand een ander soort bedrijf waarin keuzes moeten worden gemaakt. Rocket Internet behoudt het belang van 25,2 procent.”

Lees ook op Business Insider

Dagaanbiedingen

TravelBird is gespecialiseerd in dagaanbiedingen op reizen en groeide razendsnel in vijf jaar tijd. Het onlinereisbureau werd in 2010 opgericht door reclamejongens Symen Jansma en Dennis Klompalberts. De website probeert vooral mensen te trekken die nog niet weten waar ze precies heen willen. Dagelijks gaan zo’n 15.000 mensen op pad via een bij Travelbird geboekte reis.

Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 700 werknemers in dienst en verdubbelt de omzet jaarlijks, van 37 miljoen euro in 2014 naar 95 miljoen euro in 2014. In de eerste zes maanden van dit jaar wist Travelbird 95 miljoen euro aan inkomsten binnen te halen.