Post- en pakketbedrijf PostNL heeft het afgelopen kwartaal afgesloten met een verlies. Door de hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen wordt er door Nederlanders minder uitgegeven, wat het resultaat van het post- en pakketbedrijf raakte bij de pakketbezorging.

Eerder gaf het bedrijf daarvoor al een winstwaarschuwing af. Daarbij kampt PostNL zelf met de hogere kosten, onder andere om personeel te betalen. Ook versturen Nederlanders steeds minder brieven.

Op de beurs reageerde het aandeel PostNL maandag met een koersstijging van ruim 3 procent. Op 21 oktober, toen het bedrijf de winstwaarschuwing afgaf, was het aandeel 10 procent gedaald. Beleggers beoordeelden de uiteindelijke cijfers van maandag kennelijk als minder zwak dan gedacht.

PostNL sloot het derde kwartaal van dit jaar af met een verlies uit voortgezette activiteiten van 20 miljoen euro. Dat resultaat was een jaar eerder nog 13 miljoen positief.

Nederlanders bestellen minder spullen online. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek werd eerder al duidelijk dat 77 procent van de Nederlanders boven de 12 jaar oud vorig jaar iets online besteld. Dit jaar is dat 74 procent.

Het postbedrijf zag daardoor het aantal afgeleverde pakketten het afgelopen kwartaal niet stijgen, terwijl het bedrijf daar eerder wel op rekende. In Nederland groeide het volume bij de pakketbezorging in het derde kwartaal nog met 1 procent, maar door een terugval bij de internationale bezorging daalde het totale pakketvolume met ruim 1 procent.

Het aantal brieven dat Nederlanders verstuurden daalde met 9,3 procent. De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 709 miljoen, een daling van 3 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

PostNL: geen verbetering op korte termijn

Het postbedrijf zei in oktober al rekening te houden met een verlies in het derde kwartaal. Directeur van PostNL Herna Verhagen verwacht dat het de aankomende tijd niet beter zal worden. Hoe die onzekerheid zich gaat vertalen naar volgend jaar, is nog niet duidelijk, zegt financieel directeur Pim Berendsen. "De onzekerheid is ook terug te zien bij klanten, ook zij hebben nog geen goed beeld van volgend jaar. We verwachten aan het einde van het vierde kwartaal een beter beeld te hebben met meer perspectief. Maar ook in 2023 zullen maatregelen nodig zijn."

Dat heeft onder meer gevolgen voor de kosten die gemoeid zijn met het personeel. "Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. We passen, binnen de grenzen van de krappe arbeidsmarkt, de capaciteit van ons netwerk voortdurend aan de volumes aan", aldus Verhagen.

Zo houdt PostNL rekening met een sterk vierde kwartaal, als gevolg van de feestdagen. "Op piekdagen staan we klaar om twee keer zoveel pakketten te bezorgen dan op een gewone dag. En natuurlijk verwachten we weer talloze kerst- en nieuwjaarskaarten te bezorgen. Het vierde kwartaal wordt het sterkste kwartaal van het jaar en levert de belangrijkste bijdrage aan ons totaalresultaat in 2022", aldus Verhagen.

Berendsen vult aan dat PostNL daarom maatregelen heeft genomen om zoveel mogelijk personeel binnen het bedrijf te houden in aanloop naar de feestdagen. "We zijn daarnaast ruim op tijd begonnen met het werven van personeel, juist vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dat heeft de nodige inspanning gekost, maar het is gelukt." Maar volgens Berendsen heeft ook die inspanning ertoe geleid dat de cijfers lager uitvielen dan eerder verwacht.

LEES OOK: PostNL maakt postzegels duurder dan een euro en verhoogt pakketposttarieven – zo hard steeg de prijs van postzegels sinds 2002