• Porsche wil dat meer Duitse vrouwen in zijn sportauto’s rijden.
  • Met de beoogde strategie om dat voor elkaar te krijgen, schiet Porsche zichzelf op voorhand in de voet, denken marketingexperts.
  • In China bestaat bijna de helft van de klanten van Porsche uit vrouwen; in Duitsland is het gros man.

De verkoopcijfers van Porsche stegen de eerste drie maanden van 2021 met 33 procent. Maar de sportauto’s van de Duitse fabrikant worden in eigen land nauwelijks aan vrouwen verkocht. Zeven van de acht kopers is man.

En dat is een probleem vindt het bedrijf, meldt de Duitse krant Handelsblatt.

In China bestaat 47 procent van de klanten van Porsche uit vrouwen. In de VS is dat 25 procent. In Duitsland bestaat de klandizie vooral uit (oude) mannen en dat vertaalt zich logischerwijs naar een ‘oude mannen in een midlifecrisis’- imago voor het automerk.

Porsche heeft daarom besloten een merk te worden dat ook (jonge) vrouwen in Duitsland aanspreekt. Het bedrijf zet daarom in op een nieuwe strategie om die vrouwen aan te spreken. Maar marketingexperts zijn niet enthousiast.

Duurzaamheid en prestatie belangrijk voor nieuwe klanten

De manier waarop Porsche Duitse vrouwen over de brug wil krijgen om een dure sportauto te kopen, zijn bijzonder stereotiep. Volgens bestuurder Detlev von Platen zijn vrouwen vooral bezig met zaken als duurzaamheid en dierenwelzijn. En vindt de beoogde doelgroep de technische details van de auto minder belangrijk dan de veiligheid ervan.

Daarom richt Porsche zich vooral op het uitbreiden van het assortiment met aandacht op comfort, design en maatwerkopties. Vrouwen zullen zich tot de Duitse sportauto’s aangetrokken voelen, omdat ze meer keus hebben, denkt het bedrijf.

Die keus vertaalt zich vooralsnog in het kunnen kiezen uit nieuwe kleuren voor de auto’s van Porsche. Zoals het roze ‘Frozen Berry’. Of uitvoeringen zonder leren bekleding.

Lees ook op Business Insider

Roze was niet de kleur die marketingexpert Gabi Lück zou hebben uitgekozen voor vrouwelijke klanten. “Nieuwe kleuren voor auto’s van Porsche zijn op zich goed om vrouwen aan te spreken”, zegt de directeur van het Duitse marketingbureau ‘Think New Group’ in Handelsblatt. “Maar ik betwijfel of Frozen Berry hierbij past.”

Volgens Lück klopt het wel dat vrouwelijke klanten meer eisen stellen aan auto’s dan mannen bij de aankoop.

Porsche wil met beroemdheden uit de modewereld vrouwen aanspreken

Porsche wil ook auto’s aan de vrouw krijgen door in de marketing beroemdheden uit de modewereld in te zetten. Zoals de populaire creative director van het Parijse label Balmain, Oliver Rousteing. Hij heeft meer dan vijf miljoen Instagram-volgers.

“In maart begonnen we een nieuwe videoreeks op sociale media met Rousteing die als authentieke Porsche-fan vertelde over zijn band met ons merk en zijn professionele drive”, vertelt bestuurder Von Platen.

Porsche wil namelijk dat jonge professionals uit de modewereld in hun sportauto’s rondrijden, om zo jonge Duitse vrouwen zover te krijgen dat ook te doen.

Naast het inzetten van influencers als Rousteing mikt Porsche ook op fysieke winkels die zich richten op de ‘stad van de toekomst’. Volgens Von Platen moet Porsche “onderdeel worden van het leven in de stad.”

Dat wil het automerk doen door de winkels een plek te maken waar stedelingen ook kunnen eten en drinken, naar voorstellingen en evenementen gaan en zo Porsche onderdeel maken van hun levensstijl – met of zonder auto.

“Een coherente, relaxte sfeer werkt goed bij vrouwelijke klanten”, zegt marketingexpert Lück.

Met al deze speerpunten in de nieuwe ‘roze’ marketingstrategie van Porsche, zegt Von Platen te vertrouwen op de analyses van interne trendspotters en marktonderzoekers. Porsche lijkt vooralsnog in te zetten op een strategie die auto’s roze maakt en meer tierelantijntjes toevoegt. De vraag is of dit Duitse vrouwen echt over de streep gaat trekken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

Lees meer over auto’s: