• Oprichter Mate Rimac van de Kroatische automaker Rimac Automobili laat een luxueuze campus bouwen waar ontwikkeling, productie en het hoofdkantoor samenkomen.
  • De ‘Elon Musk van de Balkan’ ziet de campus als springplank voor verdere groei.
  • Behalve een grote fabriek en een kantoorvleugel komt er ook een museum met bar en een merchandise-winkel op het terrein.

Het gaat de Kroatische automaker Rimac Automobili voor de wind. Oprichter Mate Rimac wordt regelmatig de ‘Elon Musk van de Balkan’ genoemd en zet in op een elektrische revolutie.

De nu 33-jarige ondernemer richtte Rimac Automobili in 2009 op. Het bedrijf is tegenwoordig gespecialiseerd in het maken van elektrische sportauto’s en het leveren van hoogwaardige onderdelen aan andere automerken.

Lees meer: Dit is Mate Rimac, de ‘Elon Musk van de Balkan’ die elektrische hypercars maakt

Rimac wil nu een luxueus hoofdkwartier gaan bouwen, vlak bij de Kroatische hoofdstad Zagreb, zo meldde het zakelijke tijdschrift Manager Magazin.

De oprichter is al acht jaar bezig met plannen voor een nieuwe campus voor zijn bedrijf. "We hebben nu een punt bereikt waarop we een thuishaven moeten bouwen voor de lange termijn. Dat is precies wat de Rimac Campus is", stelde Mate Rimac.

De nieuwe campus wordt vlak bij het huidige hoofdkantoor gebouwd. Ongeveer de helft van het 200.000 vierkante meter grote terrein zal worden bebouwd. Een groot deel zal worden ingenomen door een zeshoekige fabriek waar de productie zal plaatsvinden en een niervormige kantoorvleugel die in de toekomst plaats zal bieden aan zo'n 2.500 werknemers.

 Foto: Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

'De campus is onze springplank voor verdere groei'

De ontwikkeling, productie en administratieve werkzaamheden op het hoofdkantoor zullen samenkomen op de Campus Rimac.

De autofabrikant zegt van plan te zijn om prototypen te ontwikkelen, kleinschalige productie van bepaalde modellen en op middellange termijn ook grootschalige productie van zijn elektrische aandrijf- en batterijsystemen.

 Foto: Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

Het hele terrein en alle gebouwen zijn duurzaam. De bouwwerkzaamheden zullen nog dit jaar beginnen en zijn naar verwachting in 2023 afgerond.

Foto:  Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

De totale bouwkosten worden op ruim 200 miljoen euro geschat. "De campus is onze springplank voor de groeiplannen die we voor de komende tien jaar en daarna hebben. Het zal ons versterken als nichefabrikant van hypercars en als toonaangevende leverancier van elektrische aandrijftechnologie voor de grootste autofabrikanten ter wereld", stelt de onderneming.

Foto:  Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

Toeleverancier van Porsche en Hyundai

De plannen laten zien hoe succesvol het bedrijf van Mate Rimac is. Het bedrijf levert aan grote automerken als Porsche, Hyundai en Aston Martin, waarbij Porsche met bijna 25 procent het grootste aandeel in de Kroatische automaker heeft.

Naar eigen zeggen heeft Rimac Automobili in vijf van de acht jaar van zijn bestaan winst gemaakt. Dat is zeer ongebruikelijk voor een startup voor elektrische auto's.

"Ik denk niet dat er een ander bedrijf in deze sector is dat zoiets voor elkaar gekregen heeft", zei Rimac tegen Bloomberg. In 2019 boekte Rimac 1,4 miljoen euro winst en een omzet van 23 miljoen euro.

Foto: Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

Rimac Automobili stelt zich ook grote doelen voor de toekomst. Om die te behalen wil de automaker niet alleen de productiecapaciteit vergroten, maar ook een aantrekkelijke omgeving zijn voor hoogopgeleide internationale werknemers.

Op de campus komen ook ontspanningsruimtes, fitness- en trainingsfaciliteiten, weilanden met grazende dieren en eigen biologische voedselproductie. Er komt ook een restaurant voor medewerkers, een museum met bar en een merchandise-winkel.

Foto: Rimac Automobili
Foto: Rimac Automobili

Er komt ook een speciaal programma voor nieuwsgierige bezoekers die door grote glazen ramen kunnen zien hoe de elektrische supersportwagens handmatig in elkaar gezet worden.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

LEES OOK: Elon Musk heeft grootse plannen voor de Tesla Gigafactory bij Berlijn – maar niet iedereen is enthousiast