Nederlandse shoppers worden deze week overspoeld door aanbiedingen voor Black Friday, met tientallen tot honderden euro’s korting op artikelen van televisies tot elektrische tandenborstels. Volgens de Consumentenbond moeten klanten echter op hun hoede zijn voor nepaanbiedingen, waarbij de doorgestreepte ‘van-prijs’ niet klopt.

Een groot aantal webwinkels adverteert met verzonnen aanbiedingen, blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De organisatie, die drie maanden lang wekelijks prijzen volgde bij 100 webwinkels, vond bij 39 van hen minstens vijf keer een nepaanbieding, waarbij de ‘van-prijs’ zelden werd berekend. Dergelijke prijsmisleiding is in strijd met de wet.

Zo adverteerde Wehkamp, volgens de bond “een van de hardnekkigste overtreders”, met een elektrische tandenborstel van €279,99 voor €149, een schijnbare korting van 47 procent. In werkelijkheid kostte de tandenborstel al maanden €149 en zelfs een keer €139, constateert de organisatie.

Ook andere webwinkels, waaronder Otto en BCC, gingen volgens de bond in de fout. JBL (jbl.nl) maakte reclame voor een bluetoothspeaker van €299 voor €223, een ogenschijnlijke korting van 25 procent. Maar de speaker was in de drie maanden voor de aanbieding nooit duurder dan €244 en kostte vijf weken lang zelfs €229.

Aanhoudend probleem

Volgens de Consumentenbond is prijsmisleiding een aanhoudend probleem: zeven van de overtreders werden ook bij eerdere onderzoeken al betrapt. Zo kwam Wehkamp ook in 2013, 2014 en 2018 met nepaanbiedingen, aldus de bond. Het bedrijf heeft spijt betuigd. Evenals Otto en BCC belooft Wehkamp beterschap.

De bond is echter sceptisch. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, verklaart daarom dat de organisatie de resultaten van het onderzoek doorspeelt aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt. “Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken”, aldus Molenaar.

Want winkels mogen consumenten niet op het verkeerde been zetten met doorgestreepte prijzen. Volgens de wet moet een product daadwerkelijk voor die ‘van-prijs’ zijn verkocht. De ACM houdt daarbij een periode aan van drie maanden. Een gangbare verdediging van winkels dat het bij doorgestreepte prijzen om adviesprijzen gaat, snijdt geen hout; als het om een adviesprijs gaat, moet dat er duidelijk bij staan.

Lees ook op Business Insider

Tips om nepaanbiedingen te controleren

Onder het motto ‘Laat je niet neppen!‘ ontmaskert de consumentenorganisatie ondertussen in samenwerking met oplettende shoppers aanbiedingen voor Black Friday die te mooi blijken om waar te zijn. De bond geeft shoppers de volgende tips om nepaanbiedingen te controleren:

  • Vergelijk de aanbieding met prijzen bij andere winkels. Dat kan bijvoorbeeld hier.
  • Kijk naar de prijshistorie van producten op bijvoorbeeld Tweakers. Zo kom je erachter of winkels in de aanloop naar Black Friday hun prijzen verhogen, om op de dag zelf met prijsdalingen te komen.

Met het hashtag #nepaanbieding beoordelen de bond en consumenten actieprijzen op hun waarheidsgehalte. Daarbij wordt niet alleen gewezen op slechte deals, maar ook op goede deals en ‘super deals’. Enkele voorbeelden:

MediaMarkt heeft volgens de bond goede deals voor televisies, zoals de Samsung UE50NU7020 voor €415. “Op dit moment met andere winkels de laagste prijs”, stelt de bond. Vorige week kostte de televisie nog €549.

Korting van nul procent

Maar niet alle deals zijn goed, aldus de organisatie. Zo gaat het bij een Samsung 65Q64R, afgeprijsd van €1649 tot €1299 in werkelijkheid om een korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt van nul procent. Bovendien is het “op dit moment niet de laagste prijs”.

Lidl heeft volgens de bond een ‘superdeal’ voor een strijkijzer van Tefal voor €99. “De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 40 procent.”

Maar met een espressomachine van Krups voor €269 gaat de winkelier volgens de organisatie de mist in. “De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 10 procent, maar bij meerdere winkels is dit apparaat 10 euro goedkoper.”

Shoppers die op zoek zijn naar een voordelige espressomachine kunnen beter terecht bij Albert Heijn. De supermarktketen heeft er een in de aanbieding van Philips voor €229. “De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30 procent”, aldus de bond, die spreekt van “veruit de laagste prijs”.

Vermijd bij de kruidenier echter een Philips Airfryer voor €159, waarschuwt de Consumentenbond. “Dit is een uitlopend apparaat en bijna nergens meer te krijgen. De korting ten opzichte van de laatst bekende prijs is nul procent.”

Lees meer over Black Friday: