• Het merendeel van de Nederlandse consumenten zegt minder online te gaan bestellen als de verzendkosten verder stijgen, zo blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder.
  • Als de verzendkosten met 2 tot 5 euro omhooggaan, verkiest 42 procent van de Nederlanders de fysieke winkel boven de webshop.
  • Een vijfde van de Nederlanders is überhaupt niet bereid te betalen voor de verzending van een pakketje.
  • Lees ook: Pakketje bestellen buiten de EU in bijvoorbeeld China of de VS? Wees alert op deze 3 kosten

Het merendeel van de Nederlanders zegt minder online te gaan bestellen als de verzendkosten blijven stijgen. Uit onderzoek van verzendplatform Wuunder onder 1.000 Nederlandse consumenten blijkt dat 60 procent van hen sneller zal kiezen voor een aankoop in een fysieke winkel als webshops hogere verzendkosten gaan vragen.

Vervoerders zijn door de stijgende brandstofprijzen en loonkosten genoodzaakt hun prijzen te verhogen. Als webshops dit doorberekenen aan klanten, kan ze dit omzet kosten.

Als de verzendkosten met 2 tot 5 euro stijgen, verkiest 42 procent van de ondervraagden de fysieke winkel boven de online winkel. 4 procent van de ondervraagden doet dat al bij een prijsstijging van minder dan een euro. Bijna een vijfde van de mensen is überhaupt niet bereid te betalen voor de verzending van een pakket.

Bron: Wuunder
Bron: Wuunder

Toch kunnen retailers voor een gezonde bedrijfsvoering niet anders dan de extra verzendkosten door te rekenen aan de consument, zegt medeoprichter Jeroen Gehlen van Wuunder: “In het afgelopen jaar is vrijwel alles duurder geworden. De stijging van de brandstofprijzen spant de kroon, maar ook de loonkosten stijgen flink.”

Gehelen wijst erop dat het dan wel "extra belangrijk is dat de verzending zo soepel mogelijk verloopt" en dat de klant "de beste service" krijgt, omdat ze dan minder moeite zullen hebben met die extra euro.

Uit het onderzoek van Wuunder blijkt ook dat het beleid van veel webwinkels loont om vanaf een bepaald aankoopbedrag geen verzendkosten meer in rekening te brengen. Bijna driekwart van de consumenten is geneigd extra artikelen te bestellen om het benodigde aankoopbedrag te halen.

LEES OOK: Een pakketje versturen wordt straks duurder: PostNL waarschuwt voor hogere tarieven vanwege hoge inflatie