De discounters Aldi en Lidl hebben veel last van een supermarkttest van het tv-programma Kassa eerder dit jaar. Daarbij kwamen beide supermarkten als duurste uit de bus, terwijl ze het juist moeten hebben van hun imago van lage prijzen.

Na de uitzending van Kassa is het rapportcijfer dat Aldi krijgt voor lage prijzen gedaald van 7,88 naar 7,55 en dat van Lidl van 7,79 naar 7,54, schrijft Distrifood op basis van onderzoek van bureau GfK. Niet alleen het prijsimago heeft een knauw gekregen, ook de klantentrouw is afgenomen. Steeds meer mensen twijfelen of ze hun boodschappen nog wel bij de Lidl of de Aldi moeten doen.

Dat is ook niet zo gek, zegt onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK tegen Distrifood: “Het imago van Aldi en Lidl is gebouwd op goede kwaliteit tegen lage prijzen. Als een van die twee pijlers onder druk komt te staan, dan heeft dat invloed en dat zie je terug in de cijfers.”

Maar vooral Aldi, dat als duurste uit de bus kwam, is laaiend over de manier waarop de test van Kassa is uitgevoerd. Het tv-programma koos standaard voor de goedkoopste versie van een product, terwijl de budgetmerken van andere supermarkten volgens Aldi qua kwaliteit niet te vergelijken zijn met die van de Aldi-huismerken. En daarnaast koopt de gemiddelde consument volgens de Aldi ook “praktisch nooit alleen de allergoedkoopste merken, maar ook huismerken en A-merken”.

Dubbel effect

Maar omstreden of niet, de test van Kassa heeft duidelijk zijn gevolgen gehad. Er is zelfs een dubbel effect. Want behalve dat het prijsimago van de Aldi en Lidl is gedaald, is dat van andere supermarktketens juist gestegen. Het collectieve rapportcijfer van andere supermarkten ging omhoog van 6,77 in februari tegen 6,86 in april.

Jumbo en andere concurrenten gebruikten de prijspeiling volgens Distrifood dan ook in hun reclamecampagnes. Dirk kwam in het boodschappenmandje van Kassa met 27 producten als goedkoopste naar voren, met een totaalprijs van 42,25 euro, en Jumbo was tweede met 42,90 euro. Voor Lidl kwam Kassa op 46,97 euro uit en bij Aldi op 47,51 euro.

Kassa erkende in de uitzending overigens wel dat er alleen is gekeken naar de prijs van producten en niet naar de kwaliteit. Maar Aldi plaatste toch een krantenadvertentie tegen de prijstest van Kassa en dreigde zelfs met juridische stappen tegen het programma, maar daar is het tot op heden nog niet van gekomen. In de advertentie sneerde Aldi naar het BNNVARA-programma door te stellen dat scherpe prijs én kwaliteit pas kassa is.

Ook de Consumentenbond constateerde dit jaar al dat de kortingssupermarkten Aldi en Lidl niet per definitie de goedkoopste supermarkten van Nederland zijn. Qua budgetmerken zijn ze net zo duur als de Albert Heijn. Ook in de test van de Consumentenbond komt Dirk van den Broek als goedkoopste uit de bus.

Lees meer over prijs- en kwaliteitsverschillen in de supermarkt: