Na de economische crisis en de opkomst van webwinkels krijgen kledingwinkels een nieuwe uitdaging voor de kiezen: de vergrijzing. Dat concludeert ING maandag in een sectoronderzoek.

Ouderen geven gemiddeld minder uit aan kleding en schoenen, maar zij maken een steeds groter deel uit van de Nederlandse bevolking. Volgens de verwachtingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek is in 2020 zo’n 20 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar en tien jaar later zelfs 25 procent. Nu is het aandeel ouderen nog 18 procent.

Gemiddeld geven ouderen per jaar zo’n 500 euro minder uit aan schoenen en kleding, blijkt uit onderstaande grafiek.

(klik voor uitvergroting)

ouderen kleding

Fashion-winkels:  aandacht voor ouderen

Volgens ING moeten winkels er alles aan doen om te bestedingen van ouderen op te krikken en dat is niet onmogelijk. ,,Kansen ontstaan door specifiek in te spelen op hun wensen. Buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering", zegt sectorspecialist Dirk Mulder van ING.

Winkels kunnen onder meer hun assortiment aanpassen, maar ook de winkels zelf veranderen om ouderen meer aan te spreken. Zo kunnen andere verlichting, andere muziek, duidelijkere labels, ruimere paskamers, ouder personeel en meer zitjes om te rusten het verschil maken. Ook een ophaaldienst voor retourzendingen wordt door veel ouderen gewaardeerd.

Kledingwinkels zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Aan het einde van 2015 lag de omzet van schoenen- en kledingwinkels ruim 16 procent lager dan in topjaar 2007. Ketens Aktiesport, Perry Sport, Miss Etam, Dolcis, Scapino en Manfield gingen failliet.

(klik voor uitvergroting)

fashion

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl