Vier op de tien Britten slaat ter voorbereiding op een eventuele no deal-Brexit eten, medicijnen en kleding in. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Blis.

Vooral eten staat hoog op het prioriteitenlijstje van de preppers. 56 procent van de Britten die zich voorbereiden op het scenario van een vertrek uit de Europese Unie zonder deal, doet dat door vast eten te kopen. 44 procent slaat huishoudartikelen in en ruim een derde koopt medicijnen.

Iets meer dan een kwart van de Britten heeft vast extra kleding en schoenen gekocht, voor het geval dat de prijs daarvan omhoog schiet na de Brexit op 31 oktober.

No deal-Brexit met Boris Johnson of Jeremy Hunt

Er zijn twee kandidaten die Theresa May eind deze maand kunnen vervangen als Britse premier, Boris Johnson en Jeremy Hunt. Allebei hebben ze beloofd de Europese Unie nog dit jaar te willen verlaten – met of zonder deal. Vooral Johnson vindt het erg belangrijk om eind oktober geen onderdeel meer uit te maken van de Europese Unie.

Overigens is het helemaal niet zo’n gek idee van de Britten om vast wat hoognodige dingen in te slaan. Veel bedrijven huurden vóór de originele Brexit-datum in maart extra opslagruimte, om zo alvast artikelen naar het Verenigd Koninkrijk te kunnen importeren. Maar die opslagruimte is in oktober allemaal al verhuurd omdat de kerstperiode er dan aankomt.

De kans dat je in de supermarkten lege schappen ziet, is bij een Brexit in oktober dus groter dan bij een Brexit in het voorjaar.

Ook een woordvoerder van de federatie van Britse voedingsproducenten waarschuwt dat sommige artikelen snel uitverkocht kunnen raken, als het VK de EU zonder deal verlaat eind oktober. "Een no deal-Brexit zou rampzalig zijn voor de voedingsmiddelenindustrie", zei de woordvoerder tegen Business Insider.

"Consumenten zullen binnen een paar weken na de Brexit al merken dat er tekorten zijn aan bepaalde producten. Dat zal vooral het geval zijn bij producten die kort houdbaar zijn."

Uit het onderzoek van Blis blijkt ook dat net iets meer dan de helft van de Britten verwacht een lager besteedbaar inkomen te hebben na de Brexit. De marketingdirecteur van het onderzoeksbureau, Diane Perlman, zegt tegen Business Insider dat dit een duidelijk signaal is dat ondernemers waarschijnlijk hard geraakt zullen worden door de Brexit. "Hoe beter ondernemers het gedrag van hun consumenten begrijpen, hoe beter ze zich daarop kunnen voorbereiden."

Naomi Smith, de CEO van de anti-Brexit-beweging Best For Britain, zei tegen Business Insider dat Johnson en Hunt erop uit lijken te zijn om rantsoenbonnen terug te brengen. "Dat mensen voedsel inslaan laat zich niet rijmen met de belofte van een welvarend VK. We moeten de Brexit tegenhouden."

Lees meer over de Brexit: