De accijns op een liter benzine is sinds januari 2014 nergens in Europa zo hoog als in Nederland.

Dat blijkt uit het Oliebulletin van de Europese Commissie. In Nederland bedraagt de accijns op een liter euro loodvrije benzine, na de laatste accijnsverhoging per 1 januari 0,77 euro.

Nergens in Europa wordt een liter loodvrije benzine zo zwaar belast. Op de tweede plaats eindigt Italië (0,73 euro per liter) en  het Verenigd Koninkrijk (0,70 euro). Ook de accijns op LPG is met 18 cent per liter nergens zo hoog als in Nederland.

Het aandeel van belastingen in de pompprijs is het laagst in Bulgarije, zo zie je op onderstaande kaart. Daarop zie je de belastingdruk per liter brandstof, als percentage van de pompprijs.

In Nederland zijn accijns en btw bij elkaar goed voor ongeveer 63 procent van de pompprijs. Dat is ook het hoogste niveau in Europa. Bij diesel ligt het aandeel van belastingen in Nederland op 51 procent. In het VK ligt de belastingdruk bij diesel nog iets hoger op 59 procent.

(klik op de kaart hieronder om hem te vergroten).

De totale belastingen als percentage van de prijs van een liter benzine of diesel in de Europese Unie. BRON Europese Commissie

De totale belastingen als percentage van de prijs van een liter benzine of diesel in de Europese Unie. BRON Europese Commissie

Benzine in Nederland heel duur, maar niet het duurst

Tanken in Nederland is vanwege de hoge accijns heel erg duur, maar in Italië betaal je nog net ietsje meer voor je liter benzine. De prijzen op onderstaande kaart waren de gemiddelde literprijzen aan de pomp op 13 januari 2014.

Lees ook op Business Insider

2

Dieselprijs: Nederland in de middenmoot

Diesel is in Nederland niet goedkoop, maar met 1,44 euro in verhouding met andere landen ook niet extreem duur. In het Verenigd Koninkrijk ben je het meeste kwijt voor een liter diesel: 1,66 euro. De prijzen op onderstaande kaart waren de gemiddelde literprijzen aan de pomp op 13 januari 2014.

Wat opvalt, is dat zowel benzine als diesel in Nederland behoorlijk veel duurder zijn dan in onze buurlanden België en Duitsland. De klachten van pomphouders dat steeds meer mensen uit de grensstreek over de grens gaan tanken, lijken daarom dan ook niet uit de lucht gegrepen.

Lees ook

‘Accijnsverhoging nekslag voor pomphouders in grensstreek’

Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl