Snackfabrikant Ad van Geloven zet met Bourgondiër, een lijn luxere snacks, de aanval in op Royaan, de maker van Kwekkeboom en Van Dobben.

Ad van Geloven probeerde in 2012 tevergeefs Royaan over te nemen, maar het bedrijf uit Wijk bij Duurstede verkoos de zelfstandigheid. Nu probeert Ad van Geloven de sterke positie van Royaan in de horeca te ondergraven met een luxe kroket en een extra grote bitterbal. “We zitten nu op een kwart van Van Dobben. Die gaan we inhalen. Dan hoeven we ze niet meer over te nemen”, lacht Peter Doodeman, directeur van Ad van Geloven, tegenover Het Financieele Dagblad.

Ad van Geloven is al marktleider in de supermarkten met zijn Mora-snacks. Dat merk was van Unilever, maar kwam in 2006 in handen van Ad van Geloven. Het Tilburgse bedrijf is in handen van twee investeringsmaatschappijen, Lion en Avedon. Volgens het FD groeide het bedrijf vorig jaar met 6 procent in een licht krimpende snackmarkt.

Royaan is op zijn beurt sinds 2007 het fusieproduct van twee bedrijven. NPM Capital heeft de meerderheid van de aandelen. Het timmerde in 2008 aan de weg met de overname van KB, een maker van kaassouffle’s.

Krokettenoorlog: Bourgondiër tegen Kwekkeboom en Van Dobben

De tweestrijd tussen Ad van Geloven en Royaan is ook een strijd tussen twee productiemethodes van kroketten. Grofweg heb je enerzijds de slagerskroket, gemaakt met draadjesvlees en populair in het zuiden. Bourgondiër en Mora (ooit opgezet door een Maastrichtse slager, Marcel Mourmans) hechten aan die traditie.

Anderzijds heb je de kroket (of croquet) van de banketbakker, die blokjes vlees aan een romige ragout toevoegt. Van Dobben is op zijn beurt trots op die historie.

Verzadigde markt voor snacks

De snackmarkt in Nederland lijkt volgroeid. Alleen stevige innovatie kan de markt nog laten groeien. Zo wil Ad van Geloven nu kroketten introduceren die je ook in de oven klaar zijn te maken.

Naast van Ad van Geloven en Royaan is Beckers een grote speler. Moeder Wessanen wil van het merk af.

Ad van Geloven wil nu de grens over. Nu komt driekwart van de omzet nog uit Nederland. Maar het wil in het Verre Oosten met kleine groente- en kaashapjes nieuwe markten veroveren.

Lees ook:

Banketbakker Witte Huis neemt bitterzoet afscheid van Michelle Obama

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl