Komende week komt de mondiale zakelijke en politieke elite weer bijeen in het Zwitserse skioord Davos, om de praten over de grote problemen van de wereld.

Uit een onderzoek van het World Economic Forum (WEF), dat de conferentie in Davos organiseert, blijkt dat opinieleiders op de korte termijn de mondiale koopkrachtcrisis als gevolg van de hoge inflatie, als grootste risico beschouwen.

Op een termijn van tien jaar wordt de top 5 van grootste risico’s echter gedomineerd door klimaatthema’s, waaronder “het mislukken van het beperken van klimaatverandering”. 

Lees ook: Koopkrachtcrisis grootste wereldrisico op korte termijn – top 3 voor komende 10 jaar bestaat uit klimaat, klimaat en klimaat

Opvallend in dit verband is wel dat flink wat deelnemers uit de politiek en het bedrijfsleven de privéjet nemen om naar Davos te komen.

Ongeveer 500 privéjets ingezet om naar Davos te komen

Tijdens de vorige top vlogen in een week tijd meer dan duizend privévliegtuigen naar de luchthavens in de omgeving van het Zwitserse Davos, waar de conferentie wordt gehouden. Dat zijn er twee keer zoveel als normaal, becijfert onderzoeksbureau CE Delft.

In opdracht van Greenpeace maakte het onafhankelijke bureau een analyse van de vliegbewegingen rond het de vorige top in Davos van mei 2022. De onderzoekers van CE Delft vergeleken het aantal vluchten met privéjets van zeven vliegvelden in de wijde omtrek met normale weken.

Ongeveer vijfhonderd vluchten privéjets schrijven ze toe aan conferentiegangers. Doordat een deel van de toestellen van ver kwam, lag de uitstoot opgeteld ruim vier keer zo hoog als in een doorsneeweek. In totaal bezochten ongeveer 2.500 gasten de conferentie.

Op basis van de gevlogen afstanden van en naar Davos en het type toestel heeft CE Delft uitgerekend hoeveel CO2 is uitgestoten. In de week van de conferentie kwam dat neer op 9,7 kiloton. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 35.000 gemiddelde auto’s die van Parijs naar Davos en terug rijden, merken de opstellers van het rapport op. In gemiddelde weken bedraagt de opgetelde uitstoot van privéjets die gebruikmaken van de zeven luchthavens zo’n 2,3 kiloton.

Privévliegtuigen stoten per persoon veel meer broeikasgassen uit dan commerciële lijnvluchten, die veel meer passagiers vervoeren en daardoor efficiënter zijn qua brandstof. Afhankelijk van onder meer het soort toestel is een privéjet zeker vijf keer zo vervuilend en in het slechtste geval zelfs veertien keer, verwijzen de onderzoekers naar een eerdere studie van milieuorganisatie Transport and Environment. Ten opzichte van de trein is een privéjet volgens die analyse vijftig keer zo vervuilend.

LEES OOK: Topeconoom Nouriel Roubini waarschuwt dat inflatie lange tijd hoog blijft: dat komt door oorlog, robots en 3 andere plagen voor de wereldeconomie