Een plaag van eentonigheid eist veel slachtoffers in de huidige smartphonewereld. Waar blijft de vernieuwing die eens zo uniek was aan de sector?

Op een wandelingetje door een gemiddelde telefoonzaak valt iets op. Alle modellen blinken uit in het gebruik van hoogwaardigde materialen. Sterk glas, geborsteld aluminium en zachte tinten goud en zilver. Bijzonder smaakvol allemaal. En ook tergend saai.

Na jaren van ongebreidelde experimenten met materialen, formaat en ontwerp is de smartphone verworden tot een uitzonderlijk gemiddeld product. De makers apen elkaar stuk voor stuk na en de verschillen van opeenvolgende modellen zijn klein. Een 5-inch scherm in een metalen behuizing van zilver, zwart of goud en klaar is Kees.

Ook Apple bezondigt zich hieraan en is wellicht het bedrijf dat de voorbije jaren nog het meest op veilig speelde.

Maar dan. Op dinsdag toonde Apple iets nieuws: een rode iPhone.

De rode kleur is afkomstig van RED, een organisatie die hiv-onderzoek financiert en ontwikkelingsprojecten opzet. Apple promoot de speciale editie van de iPhone 7 met de slogan 'Buy RED, give life'. Opbrengsten van Apple-producten komen al tien jaar deels ten goede van RED.

En hoewel we moeten toegeven dat de eerste foto's er best overtuigend uitzien, is het uiteindelijk een weinig revolutionaire designkeuze. Maar niettemin legt de nieuwe kleur wel bloot dat de gebruiker er trek in heeft.

Tekenend is overigens dat de nieuwe versie van de iPad, die Apple op hetzelfde moment lanceerde, veel minder hits kreeg op Google Trends dan de rode telefoon.

google trends red iphone new ipad march 2017

Graphic: Google Trends

Goud en zilver zijn daarmee alweer uit. Geen wonder ook, want zelfs de koopjes onder de smartphones, zoals de Motorola Moto G doen al mee in de race om de meest metalige (want vooral uit plastic vervaardigde) behuizing met de allerchiqueste uitstraling.

Apple zegt met de RED: goud heeft zijn tijd als dé kleur van luxe gehad. Voor smartphones dan toch.

product red iphone box

Bron: Apple

Als de reactie van gebruikers en consumenten één ding aantoont, is het wel een zekere behoefte aan vernieuwingen die opvallen. Smartphonemakers hebben dat nu ook door.

Apple's concurrenten bieden al flitsende kleuren aan. De U Ultra van HTC is verkrijgbaar in diepblauw, de aanstaande Samsung S8 komt met een elegant lila-jasje en ook daar moeten blauw en roze hun intrede gaan doen. En Huawei's vlaggenschip, de P10, kent een blauwe en groene variant - maar dan wel naast de oudgedienden in goud, zilver en zwart.

Aangezien we in onze kleding en schoenen de keus hebben uit talloze stijlen, kleuren en patronen, waarom zou dat bij smartphones ook niet kunnen? 'Premium' hoeft niet een synoniem te zijn voor 'voorspelbaar'. De geest dat het stoer en rebels was dat Android het besturingssysteem gekke namen gaf als 'Lollipop' en 'Ice Cream Sandwich' - daar zijn we weer naar op zoek.

LEES OOK: Waarom Apple de nieuwe iPad met zo weinig fanfare aankondigde