COMMENTAAR – De webshop van Apple was dinsdag een paar uur een offline.

Nee, er was niks mis. God mag weten waarom, maar anno 2017 heeft Apple nog steeds geen manier gevonden om nieuwe producten toe te voegen zonder dat de online winkel tijdelijk op zwart gaat.

Hoe dan ook, ’s middags waren er nieuwe Apple-spullen verkrijgbaar: een rode iPhone 7, nieuwe bandjes voor de Apple Watch en nieuwe telefoonhoesjes.

En… een iPad.

Sinds wijlen Steve Jobs in 2010 de tabletmarkt openbrak, is een nieuwe iPad nog niet met zo weinig ruchtbaarheid gelanceerd. Meestal was er wel iemand van Apple die op een podium een model presenteerde.

Dit keer niet. Waarom? Tablets zijn niet meer sexy, beseft ook Apple. De tabletverkopen dalen wereldwijd al negen kwartalen op rij, volgens marktonderzoeker IDC.

Apple voelt tablet-malaise

Veel mensen hebben simpelweg al een tablet en een nieuwe kopen is niet nodig. Met de iets verouderde modellen van een paar jaar geleden kun je nog prima video’s bekijken, spelletjes spelen of artikelen lezen. Ook is met de opkomst van grotere smartphones een belangrijk aankoopargument van tablets verdwenen.

Dat merkt Apple ook: de verkoop van hun verschillende tabletmodellen daalt op kwartaalbasis al drie jaar achtereen.

Apple zet wel in op de iPad Pro, een kruising tussen een tablet en een laptop. Andere fabrikanten zoals Microsoft en Samsung richten zich ook op deze hybride apparaten.

Maar voor de gewone iPad met een scherm van 9,7 inch is geen plek meer op het podium. Die is te saai.

Toch wil topman Tom Cook de instap-iPad niet zomaar aan de kant schuiven. Tablets mogen dan minder populair zijn, er is nog steeds een markt voor. Alle tablets van Apple tezamen leveren per kwartaal nog 4 tot 5 miljard dollar aan inkomsten op. Dus geeft het bedrijf het standaardmodel een opfrisbeurt.

De nieuwe iPad heeft de A9-chip aan boord die ook te vinden is in de iPhone 6s. De tablet is 20 procent dikker en weegt 32 gram meer dan zijn voorganger, de iPad Air 2.

De stylus die Apple bij de Pro-modellen verkoopt, werkt niet op de iPad. Wel is er een koptelefoonaansluiting.

De belangrijkste wijziging is de prijs: de iPad is verkrijgbaar vanaf 409 euro. Dat is 30 euro minder dan de iPad Air 2. Wellicht een teken dat Apple zich meer richt op de onderkant van de markt.

LEES OOK: De eerste desktop-pc van Microsoft is vele malen beter dan wat Apple maakt