Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird heeft 200 miljoen dollar opgehaald. Daarmee komt de waardering van de berichtengigant uit op 3 miljard dollar.

Via MessageBird kunnen bedrijven via hun websites en apps wereldwijd communiceren met klanten.

Het softwarebedrijf is opgericht in 2011 door Robert Vis en Adriaan Mol, bekend van de betaaldienst Mollie Payments.

MessageBird wil met de nieuwe zak geld overnames doen. In 2021 volgt mogelijk een beursgang.

De champagne? Die blijft dicht op het kantoor van MessageBird, ondanks dat er het nodige te vieren valt.

Het Nederlandse communicatiebedrijf heeft 200 miljoen dollar aan nieuwe financiering gescoord, zo werd donderdag bekend. MessageBird is nu 3 miljard dollar waard.

“Funding ophalen is geen feestmoment. Het is geen einddoel”, zegt CEO Robert Vis tegen Business Insider Nederland. “Het laat zien dat het bedrijf het goed doet. Maar een uur na de bekendmaking zijn wij gewoon weer aan het werk. En een dag later ook.”

Klantcontact via de cloud

Vis richtte MessageBird in 2011 op samen met Nederlandse internetondernemer Adriaan Mol, bekend van betaaldienst Mollie Payments. Vis deed dat nadat hij het betalingsbedrijf Zaypay had verkocht.

Via MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten. Dat gebeurt via een cloudplatform waaraan allerlei diensten zijn gekoppeld: van sms en e-mail tot Twitter, Facebook Messenger en WhatsApp. Zo'n 15.000 bedrijven zijn klant, waaronder Heineken, Uber en Lufthansa.

De klantenservice van bedrijven verschuift volgens MessageBird steeds meer van bellen of e-mailen naar berichtenapps. Vis noemt een voorbeeld waarbij hij een mail kreeg van een telecomprovider met een verkeerde factuur.

"Ik heb toen 45 minuten in de wacht gestaan bij de klantenservice. Als ik gewoon een bericht had kunnen sturen, dan had het bedrijf kunnen kiezen of ze meteen reageren of een uurtje later. Maar dan had ik in ieder geval door gekund met mijn dag. Dat probleem lossen wij op."

Binnen 7 weken financiering opgehaald

De coronacrisis heeft de digitale transformatie verder versneld. MessageBird ligt op koers om dit jaar de 300 miljoen dollar omzet aan te tikken, een plus van zo'n 50 procent vergeleken met 2019. "We zullen het denk ik nog iets beter doen", zegt Vos.

Het softwarebedrijf groeide zonder externe financiering naar een omzet van 100 miljoen dollar.

Daarna haalde MessageBird in 2017 zestig miljoen euro aan durfkapitaal op bij de Amerikaanse investeerder Accel Partners, startupbroedplaats Y-Combinator en de Europese investeringsfirma Atomico. Het was volgens persbureau Reuters op dat moment de grootste investering ooit in een Europees softwarebedrijf in zo’n vroeg stadium.

Nu klopt MessageBird opnieuw aan bij geldschieters, dit keer met Spark Capital als leidende investeerder. De deal was binnen zeven weken rond, zegt Vis. "Het ging heel snel. Gelukkig hebben wij de dingen goed op orde. En wij hadden natuurlijk al grote investeerders achter ons. Dat helpt op."

Nieuwe zak geld om overnames te doen

MessageBird heeft het verse kapitaal niet nodig om de resultaten te stutten, benadrukt Vis. Met 200 miljoen dollar op de balans wil hij andere bedrijven kopen.

Een oorlogskas dus? Vis: "Ik weet niet of ik die term zelf zou gebruiken. Maar het is inderdaad bedoeld voor overnames."

De MessageBird-topman ziet dat er in de markt voor cloudcommunicatie een consolidatieslag gaande is die is versneld door de coronacrisis. Vis wil daarop inspelen. "We willen geld klaar hebben liggen om overnames te doen, zodat we snel kunnen handelen om de juiste producten en teams bij ons bedrijf te trekken."

MessageBird heeft al een aantal overnameprooien op het oog, al wil Vis daar weinig over kwijt. "Dat houden we graag nog eventjes voor onszelf. We zijn wel duidelijk gefocust op de communicatiekant, dus het zal wel in die lijn liggen."

En de beursgang binnen 12 maanden waar Vis in juni over repte? Die plannen zijn niet veranderd, aldus de CEO. Al nuanceert hij die uitspraak wel enigszins.

MessageBird wil volgend jaar intern klaar zijn voor een beursgang. "Of we dat wel of niet doen, dat is een beslissing die we dan nemen", aldus Vis. "We're taking it one day at a time."

Lees meer over ondernemen: