Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird wil binnen nu en een jaar naar de beurs.

Via MessageBird kunnen bedrijven via hun websites en apps wereldwijd chatten en bellen met hun klanten.

Het softwarebedrijf is opgericht in 2011 door Robert Vis en Adriaan Mol, bekend van de betaaldienst Mollie Payments.

Vis voorziet dat de omzet van MessageBird dit jaar met zo’n 50 procent groeit naar 300 miljoen euro. De coronacrisis en thuiswerken versnelt de omslag naar digitale diensten.

Het Nederlandse MessageBird, een softwarebedrijf dat chatverkeer tussen bedrijven en klanten beheert, wil binnen nu en twaalf maanden naar de beurs. Dat vertelt oprichter en topman Robert Vis in een interview aan Bloomberg.

“Als een bedrijf dat tien jaar actief is, moeten we in staat zijn om naar de beurs te gaan”, zegt Vis. Momenteel werkt de financieel directeur van MessageBird, Michael Bannon, samen met banken om de IPO mogelijk te maken.

MessageBird rekent onder andere Uber, ABN AMRO, modemerk Levi’s en luchtvaartmaatschappij Lufthansa onder zijn vijftienduizend klanten.

Volgens Vis vindt er binnen de klantenservice van bedrijven een gigantische verschuiving plaats waarin berichtenapps de plek innemen van het traditionelere bellen of e-mailen. Een ontwikkeling die in een stroomversnelling is geraakt door het succes van on-demand bedrijven als Uber en Airbnb en bedrijfstools als Slack.

Het gedwongen thuiswerken tijdens de coronacrisis werkt deze verschuiving van communicatie waarschijnlijk nog verder in de hand.

MessageBird wil snel groeien en neemt het verlies daarom voor lief

Hoewel MessageBird nog niet winstgevend is en dit jaar waarschijnlijk eindigt met een verlies van enkele miljoenen euro’s, is snelle groei voor Vis momenteel de grootste prioriteit. Hij voorziet dat de omzet van MessageBird dit jaar met zo’n 50 procent groeit naar 300 miljoen euro.

Bloomberg noemt de beursambities van MessageBird ‘moedig’. Er zijn vooralsnog weinig bedrijven die in de onstuimige coronacrisiseconomie hun kansen willen wagen op de beurs.

“We zijn zonder externe financiering of externe investeerders naar de 100 miljoen euro gegroeid”, zegt Vis.

Daarna haalde het bedrijf in 2017 zestig miljoen euro aan durfkapitaal op bij de Amerikaanse investeerder Accel Partners, startupbroedplaats Y-Combinator en de Europese investeringsfirma Atomico. Het was volgens persbureau Reuters op dat moment de grootste investering ooit in een Europees softwarebedrijf in zo'n vroeg stadium.

Vier jaar geleden ging Twilio, een Amerikaanse concurrent van MessageBird, al naar de beurs. Twilio groeide uit tot een bedrijf met een beurswaarde van dertig miljard dollar.

De aandelen van de Amerikaanse evenknie van MessageBird stegen tijdens de coronacrisis met meer dan 100 procent aangezien het gros van de communicatie tussen klanten en bedrijven door strenge lockdowns digitaal werd.

De Bredase concurrent CM.com ging eerder dit jaar naar de beurs

Vis richtte MessageBird in 2011 samen op met Nederlandse internetondernemer Adriaan Mol, bekend van betaaldienst Mollie Payments. Vis deed dat nadat hij het betalingsbedrijf Zaypay had verkocht.

MessageBird heeft zo’n 350 medewerkers verspreid over het hoofdkantoor in Amsterdam en locaties in Singapore, San Francisco, Sydney en Bogota.

De aankondiging van de plannen van MessageBird komt kort na de beursgang van branchegenoot CM.com. Dit Brabantse bedrijf, dat ook chatcommunicatie tussen klanten en bedrijven verzorgt, kreeg in februari (na enige vertraging) een beursnotering in Amsterdam via een fusie met het investeringsvehikel Dutch Star Companies ONE.