Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden langere routes door Nederland om te besparen op Belgische tolkosten.

Dat constateert de verkeersdienst VID op basis van een analyse van de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven. De verkeersdienst vergeleek de hoeveelheid vrachtverkeer bij de grensovergangen met België op de A4, de A16, de A67 en de A76.

De Belgische tolheffing per 1 april voor trucks leidt tot meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen, stelt de VID. Transportbedrijven proberen het aantal kilometers in België te beperken en daardoor tolkosten te besparen.

Kleine grensovergangen

Zo is de hoeveelheid vrachtverkeer op de A4 bij grensovergang Ossendrecht sinds de invoering van de tolheffing met bijna 10 procent gestegen. Op de A16 (Hazeldonk) werd juist een afname van 7 procent gemeten.

Daarnaast wordt minder verkeer op de snelwegen bij de grensovergangen waargenomen. Dat wijst volgens de analisten richting België op een groter gebruik van de kleine grensovergangen op bijvoorbeeld N-wegen.

Omgereden via Nederland

Verder wordt tussen het Duitse Roergebied en de Antwerpse haven vaker omgereden via Nederland, in plaats van de kortste route door België te nemen. Dat scheelt op een enkele reis 50 'tolkilometers'. De Nederlandse oost-west-routes zijn merkbaar drukker geworden, aldus de VID.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de VID-percentages "niet echt verbazingwekkend''. "Transportondernemers kiezen nu eenmaal de snelste en goedkoopste routes'', zegt een woordvoerster van de belangenorganisatie. De tolheffing is een van de factoren die een rol spelen bij het bepalen van de meest economische route.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl