Mediaconcern RTL Group heeft de winst afgelopen kwartaal op jaarbasis met ruim 30 procent zien oplopen, tot 138 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan hogere omzet uit televisiereclames in Duitsland en betere resultaten bij televisieproductiebedrijf FremantleMedia.

Bij RTL Nederland bedroeg de operationele winst 1 miljoen euro, tegen een verlies van 3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Ook hier liep de advertentieomzet op. Daarbij werden op digitaal vlak goede zaken gedaan. De totale omzet van RTL kwam met een totaal van dik 1,4 miljard euro bijna een tiende hoger uit.

RTL spreekt van een sterk eerste kwartaal. Maar het internationale concern benadrukt dat dit nog geen garantie is voor succes in de rest van het jaar. Volgens RTL zou het beleid bij adverteerders komende tijd zomaar flink kunnen veranderen, nu er met het EK voetbal en de Olympische Spelen grote sportevenementen in aantocht zijn.

RTL-grootaandeelhouder Bertelsmann kwam woensdag ook met cijfers. Het Duitse mediabedrijf zag zijn winst met 30 procent stijgen tot 185 miljoen euro en de omzet ging licht omhoog tot 3,95 miljard euro. Het concern bezit 75 procent van RTL en is onder meer ook mede-eigenaar van de boekenuitgever Penguin Random House en is het moederbedrijf van muziekrechtenmaatschappij BMG.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl