McDonald’s denkt dat de restaurantsector blijvend verandert door de coronapandemie.

Contactloze ervaringen zijn de toekomst.

Ook verwacht de fastfoodgigant dat de aantrekkingskracht van vertrouwde merken en producten groot blijft.

McDonald’s denkt dat de restaurantsector blijvend verandert door de coronapandemie. “De behoeften van onze klanten zullen na de pandemie anders zijn dan daarvoor”, zei CEO Chris Kempczinski deze week tijdens een bijeenkomst voor beleggers.

Als de coronapandemie is getemd, zal het leven gedeeltelijk weer normaliseren, ook voor de horeca. Maar Kempczinski en andere bestuurders van McDonald’s verwachten dat de pandemie ook voor blijvende veranderingen zorgt.

Analist Jeff Farmer van Gordon Haskett noemt in een rapport de vier definitieve veranderingen die McDonald’s voorziet:


1. Klanten willen geen contact

Foto: ANP/Remko de Waal
Foto: ANP/Remko de Waal

Contactloze ervaringen zijn de toekomst. McDonald’s zet daarom vol in op de 3 D’s: “digital, delivery en drive-thru”.

Lees ook op Business Insider

Tijdens de coronacrisis kwam noodgedwongen extra veel nadruk te liggen op digitaal, bezorging en de McDrive. Dat zal zo blijven. Nieuwe ontwerpen voor McDrives hebben een derde baan om het hele bestel- en afhaalproces te versnellen.


2.  Consumenten houden vast aan vertrouwde merken

Tijdens de coronapandemie hebben grote merken goed gescoord, omdat mensen op zoek zijn naar iets bekends en vertrouwds. McDonald’s verwacht dat die trend door zal zetten.

Volgens analist Farmer heeft McDonald’s als wereldwijd merk een goede uitgangspositie.


3. Geen experimenten, maar focus op oude bekenden

Foto: McDonald's
Foto: McDonald’s

De keerzijde van de nadruk op vertrouwde merken en producten is dat er weinig ruimte is voor experimenten. McDonald’s reageert hierop door  extra focus op ‘kernproducten’ als koffie, burgers en kip.

In plaats van te experimenteren, verbetert McDonald’s bestaande producten, met nieuwe burgerboordjes en in 2021 met de vernieuwde kipsandwich.

“We verwachten in 2021 een verbeterde kipsandwich, verbeterde koffie en de nodige aandacht voor het vegetarische platform (McPlant) van McDonald’s. Die dingen gaan meer klanten trekken”, schrijven analisten van zakenbank UBS in een recent rapport.


4. Klanten willen in control zijn

Door de corona-uitbraak zijn mensen gewend aan een waaier van opties om maaltijden te bestellen. Dat blijft nog wel even zo, of het nu gaat om drive-thru, bezorging of mobiel bestellen.

McDonald’s heeft volgens financieel analist Farmer ”een aanbod dat nauw aansluit op de wensen van de meeste klanten”.

Lees meer over McDonald’s: