Al jaren klagen klanten dat het eten van McDonald’s niet lijkt op dat in de advertenties. Die discrepantie was onlangs goed te zien.

Kijk je naar de bestandsdetails van veel foto’s op de website van McDonald’s, dan zie je een laag genaamd ‘retouched’. Zet je die laag uit, dan zie je hoe een burger of menu er écht uitzag tijdens de photoshoot. En dus ook hoe deze eruitziet na een flink staaltje Photoshop.

McDonald’s krijgt wel vaker kritiek voor het mooier maken van eten in advertenties. Zo deelde het videoteam van McDonald’s Canada in 2012 wat er allemaal komt kijken bij het bewerken om een burger er zo smakelijk mogelijk uit te laten zien.

Zelfs wanneer de burger er mooi uitziet, is er nóg een correctieronde.

McDonald’s Nederland laat aan Business Insider weten dat de burgers tegenwoordig een stuk realistischer op de foto worden gezet dan tien jaar geleden. “Toen was het iets te gepolijst. Nu ligt het dichter bij de werkelijkheid”, aldus een woordvoerder.

Hoe dan ook, hieronder het verschil tussen het origineel én de geretoucheerde foto's:


Als je goed kijkt naar de gedownloade afbeeldingen van McDonald's zie je de 'retouched' laag.


De iconische Big Mac is natuurlijk gefotoshopt.


Dit is waarschijnlijk een van de meest schokkende transformaties. Het kostte vijf rondes voordat het platte broodje er wat hoger uitzag.


Ook de cheeseburger vereiste wat werk.


Aan de cheeseburger werd een en ander aangepast, waaronder de glans op de kaas. Hier het onbewerkte beeld...


... en het bewerkte beeld.


De Egg McMuffin's hadden ook wat werk nodig.


McDonald's vond blijkbaar dat de appelflappen meer stapelbaar moesten lijken.


Drankjes — zoals de bijna grijze McCafé — worden ook bewerkt.


Maar ook fruit en groenten kregen een aanpassing.


Alle kleine imperfecties werden verwijderd. Hier een foto voor het bewerken.


... en het partje na beeldbewerking.