Lufthansa en piloten in dienst van de Duitse luchtvaartmaatschappij hebben afspraken over een nieuwe cao afgerond, zo werd maandag duidelijk. Piloten van passagiers- en vrachtvliegtuigen zien hun maandelijkse basissalaris stijgen met in totaal 980 euro, via een verhoging in twee stappen van elk 490 euro.

De eerste verhoging geldt, met terugwerkende kracht, vanaf 1 augustus dit jaar. De tweede volgt per 1 april 2023. Het akkoord komt er volgens Lufthansa op neer dat een beginnend copiloot zo’n 20 procent loonsverhoging krijgt, terwijl een gezagvoerder in de eindklasse ongeveer 5,5 procent meer verdient.

Onderdeel van de overeenkomst is ook dat bonden toezeggen tot 30 juni 2023 geen stakingen te organiseren. “Dit geeft klanten en medewerkers planningszekerheid”, aldus de luchtvaartmaatschappij in een verklaring.

Vorige week werd al bekend dat er overeenstemming was over een nieuwe cao. Daarop schortte pilotenvakbond Vereinigung Cockpit aangekondigde acties op. Wegens de cao-onderhandelingen legden piloten van de grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland vaker het werk neer. Zo trof een staking begin deze maand ongeveer 130.000 reizigers, doordat meer dan achthonderd vluchten niet konden doorgaan.

KLM heeft kariger cao

Bij KLM werd vorige maand al een nieuwe cao afgesloten en die is kariger dan die bij Lufthansa.

In de nieuwe afspraken krijgen de vliegers een loonsverhoging van 4 procent. Dat gebeurt in stappen van twee keer 2 procent. De cao heeft, mits piloten akkoord gaan, een looptijd tot en met 1 maart 2023. De loonsverhoging van 4 procent is in lijn met de eerdere afspraken met grondbonden.

Piloten van KLM die in het buitenland wonen, kunnen niet meer gratis van en naar het werk reizen. In de nieuwe cao wordt, mits piloten akkoord geven, de gratis regeling afgeschaft. Dat betekent concreet dat piloten die in het buitenland wonen een vast bedrag in de maand betalen voor het woon-werkverkeer.

Pilotenbond VNV benadrukt dat er zorgen waren over de regeling, hoewel deze in de luchtvaart gebruikelijk is. Om deze weg te nemen gaan piloten nu betalen voor het woon-werkverkeer. Circa 2,9 procent van het vliegend personeel van KLM woont in het buitenland en maakt gebruik van de gratis regeling. Dan gaat het naast piloten ook om cabinepersoneel.

In een eerder rapport van de staatsagent, die toeziet op het naleven van de afspraken over de staatssteun om door de coronacrisis te komen, kwam naar voren dat KLM tekortschiet in het beperken van belastingontwijking door werknemers.

In de cao is ook een eenmalige uitkering afgesproken voor alle KLM'ers. Die wordt uitgekeerd als de financiën van de maatschappij dat weer toelaten. Ook moet KLM dan geen kredietfaciliteit met overheidsgaranties meer hebben.

LEES OOK: Dit zijn de 20 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld – Air France-KLM zit bij de top