• Het Amsterdamse bedrijf Local Heroes haalde onlangs 2 miljoen euro op in het tv-programma Dragons’ Den.
  • Het digitale platform van oprichter Maarten Coumans moet een oplossing zijn voor kleine ondernemers getroffen door de coronacrisis.
  • Met het geld wil Local Heroes uitbreiden in Amsterdam en uiteindelijk naar meer Nederlandse steden.

Het Amsterdamse Local Heroes haalde vorige week een investering van 2 miljoen euro op in het tv-programma Dragons’ Den.

Het platform van Maarten Coumans is een hyperlokale concurrent van bezorgdienst Picnic, maar ook Albert Heijn en Jumbo moeten op hun tellen passen, gezien de wereldwijde plannen van Local Heroes.

Local Heroes geeft kleine ondernemers – de pindaboer op de markt, de groenteboer, de kaasboer of de bakker – de mogelijkheid om hun producten te bezorgen voor de aan huis gekluisterde consument. Want juist deze bedrijven hebben niet de middelen, de tijd of de knowhow om een eigen plekje in de digitale winkelstraat op te bouwen.

Local Heroes biedt een overkoepelend platform waarop – vooralsnog alleen Amsterdammers – een winkelmandje kunnen vullen met producten uit al deze verschillende winkels en marktkramen. Dus versgebakken brood van de bakker en de lekkerste komkommer die de groenteboer kan vinden, die ook niet in plastic is verpakt.

Business Insider sprak met Maarten Coumans over meedoen aan Dragons’ Den, hoe Local Heroes kleine ondernemers wil helpen en hoe hij de strijd wil aangaan met gevestigde spelers als de AH, Jumbo en Picnic.

Maarten Coumans op de Ten Katemarkt in Amsterdam. Foto: Local Heroes
Maarten Coumans op de Ten Katemarkt in Amsterdam. Foto: Local Heroes

Je hebt 2 miljoen euro binnengehaald bij Dragons Den. Hoe voelt dat?

Coumans: “Daar zijn we natuurlijk absoluut blij mee. We staan ook echt nog open voor investeerders die de foodretailmarkt goed begrijpen. Voor ons was Dragons’ Den een gave kans om te laten zien dat de kleine ondernemer, het mkb van Nederland, veel in zijn mars heeft. Dit is een categorie die nog niet gedigitaliseerd is. Daar liggen nog grote kansen. “

“Met die twee miljoen willen we eerst uitrollen in Amsterdam. In Oud-West zijn we een pilot gestart. Daar staat sinds zes weken ons pick-uppoint voor bestellingen, onze kar. We willen daar nog zes van in heel Amsterdam plaatsen. Op die manier willen we het hele mkb ontsluiten voor Amsterdammers.”

“Daarnaast willen we aan de slag met het grootschalig opzetten van click and collect. Dat doen we nu met twintig locaties waar gebruikers online brood kunnen bestellen bij de bakker. Dat wordt dan voor ze klaargelegd om op te halen.”

Hoeveel mensen bestellen er al bij Local Heroes?

“Onze cijfers zijn nog vertrouwelijk, maar 35 procent van de mensen die onze app gebruiken blijft hangen en bestelt veel vaker. 95 procent van onze omzet komt uit die herhaalde bestellingen.”

Waarom trouwens een pilot met bakkers?

“Dat idee is ontstaan omdat we samenwerken met bakkerij Het Stoepje. Local Heroes is ontstaan vanuit de Amsterdamse markt en zij zijn de marktbakkers. Bakkers zijn voor klanten interessant, omdat hun producten uit het assortiment verdwijnen gedurende de dag. Maar er zijn ook veel consumenten die juist aan het einde van de dag nog brood willen kopen.”

“Als je de mogelijkheid aanbiedt om brood online te bestellen en dat klaar te laten leggen, dan zitten daar voor bakkers veel voordelen aan. Die krijgen vroeg op de dag, als ze gaan bakken, deze bestellingen binnen en weten dan wat ze moeten maken.”

Hoe helpt Local Heroes de lokale ondernemer?

“Wij hebben twee formules. De zogeheten express-formule, het click and collect. Dus het afhalen van bestellingen bij een ondernemer: de bakker, de visboer of de slager. Voor iedereen eigenlijk.”

“En we hebben een hub-en-spoke-netwerk. Dat is dat de gebruiker over alle ondernemers heen bestelt. We werken in deze pilot in Amsterdam Oud-West met dertig ondernemers: achttien winkeliers en twaalf ondernemers van de Ten Katemarkt. In de app houden ondernemers zelf hun assortiment bij. Als de komkommer bij de groenteboer op is, schuiven ze het vakje dicht. De prijs is in de app realtime aan te passen.”

“Tezamen maken deze ondernemers een mooier assortiment dan dat van de supermarkt. Je bestelt dus in de app over hen heen, laat het in één keer klaarleggen en bespaart jezelf een trip door de winkelstraat. Op zaterdag kun je dat natuurlijk zelf, maar doordeweeks zie je dat consumenten daar geen tijd voor hebben. Dan gebruiken ze onze app.”

Het Notengilde is ook aangesloten bij Local Heroes. Foto: Local Heroes.
Het Notengilde is ook aangesloten bij Local Heroes. Foto: Local Heroes.

Local Heroes zit nu alleen in Oud-West. Wanneer breiden jullie uit naar de rest van Nederland?

“Wat ons betreft zo snel mogelijk. Dit is ook een oproep aan alle beleidsmakers in het land. Zorg dat je doet wat Amsterdam nu doet, zorg dat je het mkb steunt. Zeker post-corona.”

“Hoe zorgen beleidsmakers ervoor dat er een nieuw businessmodel ontstaat voor de markten en de winkelstraten, de kleine ondernemer? Het mooie is: die manieren zijn er al. Het enige wat je moet doen is ze ontsluiten. Beleidsmakers hoeven maar één ding te doen: een pick-uppoint aan te wijzen voor Local Heroes. Het is zo simpel als het toewijzen van een standplaatsvergunning en we komen.”

Een van de aantrekkelijkste dingen van de kleine ondernemer is het contact. Die vertrouwde gezichten aan de toonbank. Het praatje. Zorgt een app er niet voor dat juist dit aspect verloren gaat?

“Ik denk dat het contact tussen klant en ondernemer juist persoonlijker kan worden. In onze app zit een WhatsApp-integratie waarmee je rechtstreeks met de bakker kunt appen. Dat is superpersoonlijk. De bakker kan een foto maken van jouw bestelling die ingepakt wordt. Je ziet als ondernemer wanneer iemand jarig is of de tiende bestelling bij je plaatst. Dat zijn allemaal dingen die je offline niet ziet.”

Hoe gaan jullie winnen van grote spelers als Albert Heijn, Jumbo of Picnic?

“Uiteindelijk is retail voor het grootste deel logistiek. Ik heb lange tijd bij Albert Heijn gewerkt. Voor hen heb ik de pick-uppoints bedacht en mogen neerzetten. Wat je ziet is dat niemand nog een winstgevend model heeft gevonden voor bezorging.”

“Wij zitten al in de wijk, de voorraad ligt er dus al. Daar waar Albert Heijn of andere grote jongens als Picnic met een busje van buiten moeten komen en een hele route moeten afleggen. Zo’n chauffeur is daar lang mee bezig.”

“Bij ons is het een ander verhaal. De klant komt de bestelling hoofdzakelijk zelf ophalen en daarna doen we aan thuisbezorgen tegen een meerprijs. Onze aanrijtijden zijn zo kort omdat we al in de wijk zitten. Dit is dus veel efficiënter. Ons businessmodel is nu al – op dagen – winstgevend. Dat geldt voor die anderen niet.”

“Supermarkten als Marqt of Jumbo zijn gericht op het maken van indoormarkten. Zij proberen in hun filialen de buitenmarkt na te maken. Onze techniek maakt de winkelstraat digitaal na. Bij Local Heroes koop je ook echt bij de bakker die het brood zelf bakt. Dat is megalekker. De groenteboer in de app koopt zelf de komkommers in – niet de meest rechte, maar de lekkerste. Bij Local Heroes koop je echt van de specialisten. Onze techniek maakt het mogelijk om de winkelstraat te digitaliseren voor ondernemers die dat zelf niet kunnen.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Local Heroes?

“We hebben grote ambities. We zijn al benaderd door partijen in het buitenland. Local Heroes kan ook wereldwijd werken. Waar iedereen het over eens is in de foodretail, is dat we naar platforms toegaan. Food is de categorie die veruit het grootst is, maar het minst gedigitaliseerd. Omdat het moeilijk rendabel te maken is.”

“Ons doel is niet om morgen al winst te maken, maar vooral om het consumenten makkelijker te maken bij die lokale specialisten te kopen. Klanten willen daar graag kopen, maar dan moet het ze wel makkelijker worden gemaakt. De winst volgt daarna vanzelf, omdat het operationele model extreem efficiënt is.”

Local Heroes wil dus de kleine ondernemer in corona- en het post-coronatijdperk redden?

“Dat klinkt als een mooie omschrijving.”

Lees meer over Dragons’ Den: