• Onderneemster Liselot Jansen en zakenpartner Vicky van der Spoel haalden in het tv-programma Dragons’ Den 2 ton op bij investeerder Michel Perridon.
  • Dat deden ze met klimaatkarakter Koos de Koala, die jonge kinderen op een luchtige manier klimaatbewustheid moet bijbrengen.
  • Aan ambitie ontbreekt het Jansen niet: ze wil voor een B Corp-certificaat gaan en van Koos de ‘groene Mickey Mouse’ maken.

Gehaaide zakenlui overtuigen om twee ton te investeren in een klimaatkarakter. Dat lukte onderneemster Liselot Jansen en zakenpartner Vicky van der Spoel.

Hun Koos de Koala moet de toekomstige generatie, die nu nog letterlijk in de kinderschoenen staat, op een luchtige manier klimaatbewustheid bijbrengen. En dan wel met een duurzame productenlijn, prentenboeken, een eigen YouTube-serie en in de toekomst nog veel meer.

De twee Amsterdamse onderneemsters zijn nu ruim een jaar bezig om de missie van Koos – ‘het doorgeven van een groene aarde aan volgende generaties’ – te delen met de wereld. Koos moet dan ook de nieuwe ‘groene Mickey Mouse’ worden. Maar ja, zoiets kost geld.

Gelukkig zag investeerder Michel Perridon tijdens de tv-uitzending van donderdagavond de potentie, tegen 25 procent van de aandelen. En dus stond Jort Kelder in de volgende ruimte klaar met een fles bubbels.

Business Insider sprak met Liselot Jansen, oprichtster en geestelijk moeder van Koos de Koala, over het idee achter de onderneming, het commerciële plan en de toekomst van hun klimaatheld.

Waarom richten jullie de klimaatbewuste boodschap aan ouders met jonge kinderen?

Jansen: “Op een reis naar Australië zijn wij zelf geconfronteerd met klimaatverandering door het afstervende koraal, de bosbranden en de ontbossing. ‘Wat gebeurt er allemaal met de wereld?’, dachten we. ‘We moeten hier iets mee.’ Waar begin je dan? Bij de jongste generatie.”

“Kinderen zijn de toekomst. Als zij het goed aangeleerd krijgen, zullen ze het op latere leeftijd ook beter doen dan dat wij het hebben gedaan.”

“Ook kunnen kinderen een positieve gedragsverandering in het gezin teweegbrengen. Zo kunnen ze, op een vereenvoudigde manier, tegen pap en mam zeggen: Zullen we het afval op straat in de prullenbak gooien? Koos en z’n vriendjes hebben daar last van.'”

Een fragment van Koos' YouTube-serie, genaamd Koos & Moos. Foto: Koos de Koala/YouTube
Een fragment van Koos’ YouTube-serie, genaamd Koos & Moos. Foto: Koos de Koala/YouTube

Bij Dragons’ Den mochten jullie de naam Koos (de Koala) niet noemen. Hoe zetten jullie de onderneming toch op de kaart?

“Je moet ervoor zorgen dat het merk Koos de Koala geladen wordt in heel Nederland, en het liefst uiteindelijk ook daarbuiten. Koos de Koala moet op alle mogelijke manieren gebrand worden, door campagnes op te zetten en door evenementen en workshops te organiseren.”

“Voor de lancering van ons eerste boek eind vorig jaar wilden we een groots evenement in een dierentuin organiseren waar we influencers en kinderen wilden uitnodigen. Helaas ging dat niet vanwege corona, waardoor de zichtbaarheid voornamelijk online moest worden gecreëerd.”

“Als je nog niet bekend bent, moet er veel geld tegenaan wil je online zichtbaar worden. Voor Koos is het juist belangrijk om ook offline dingen te kunnen doen, zoals bij scholen langsgaan.”

“Het streven voor dit jaar is om Koos in huis te krijgen bij de 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens met kinderen tot 10 jaar, of dat nou via het boek, online of via de juf of meester is.”

Wat is jullie (beoogde) verdienmodel?

“Het is altijd een uitdaging om commercie en een groene missie samen te brengen. Voor mij staat het idealisme, de wereld groen doorgeven aan de volgende generatie, boven de commercie. Maar het moet natuurlijk hand in hand gaan.”

“Het verdienmodel zit hem in Koos de Koala te laden als merk. Op het moment dat je Koos hebt neergezet als merk, kan je veel kanten met ‘m op. Aan ideeën en mogelijkheden dus geen gebrek, maar dat is soms ook onze valkuil.”

“Ik heb al het idee van een Koos de Koala-pretpark in m’n hoofd, maar we moeten eerst zorgen dat Koos zichtbaar wordt. Dan kunnen we met merken en bedrijven samenwerken om licentiedeals op te zetten. Daarmee kun je uiteindelijk geld verdienen, als aanvulling op het genereren van omzet in de webshop met alle producten die we hebben.”

“Op het boek na zijn die producten nu alleen nog exclusief te koop via onze webshop. Uiteindelijk is het doel om ook business-to-business te kunnen verkopen in plaats van enkel business-to-consumer. We willen dat onze producten straks ook te koop zijn bij concept stores en andere retailers, en dierentuinen.”

“Op het moment dat we geld gaan verdienen, willen we ook een Koos de Koala-stichting opzetten om de profit- en non-profitactiviteiten goed te kunnen scheiden en de groene missie te kunnen doorvoeren.”

Koos' eerste prentenboek, met als thema ontbossing. Foto: Koos de Koala
Koos’ eerste prentenboek, met als thema ontbossing. Foto: Koos de Koala

Op de website geven jullie aan nog niet 100 procent duurzaam te zijn. Hoe zit dat?

“Het doel voor dit jaar is om B Corp-status te halen. Alles wat we uitdragen met Koos gaat over duurzaamheid en goed met de aarde omgaan, dan moet je als organisatie vanaf het begin ook op die manier bezig zijn. Dus je denkt na over waar je produceert tot aan welk papier je gebruikt op kantoor.”

Lees meer: Zo word je een B Corp – stap in de voetsporen van duurzame Nederlandse boegbeelden als Tony’s Chocolonely, Dopper en SnappCar

“100 procent duurzaam zijn is bijna niet haalbaar, maar we doen ons best. Op die manier willen we anderen inspireren en stimuleren om ook zo duurzaam mogelijk te werken en leven.”

“We streven ernaar om samen te werken met bedrijven die zich daarvoor inzetten. De Koos-sokken zijn bijvoorbeeld geproduceerd van gerecyclede visnetten in samenwerking met een Nederlands bedrijf.”

“Samen met onze partner Trees for All willen we ook elk jaar uit naam van Koos een bos planten. Bij aankoop van een Koos-product wordt een deel van de opbrengst gereserveerd voor het planten van bomen.”

“We hebben ook een bomenteller op de website. Na een aankoop zie je dat deze oploopt [momenteel 183]. Voor het eerste Koos-bos dat we in Nederland willen planten zijn 2.000 bomen nodig.”

Jullie richten je aanvankelijk op de Nederlandse markt. Zijn er ook internationale ambities?

“Die zijn er zeker. Ik denk dat de hele wereld zich moet inzetten voor het klimaat en een betere wereld. Koos kan je natuurlijk makkelijk uitrollen naar andere landen op het moment dat het in Nederland bestaat.”

“Eigenlijk is de hele wereld onze doelgroep.”

Lees meer over Dragons’ Den: